اجتناب از جملات حفظی در اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس

در این مقاله استاد حمیدی به یکی از رایجترین سوالات و اشتباهات تمامی متقاضیان آزمون آیلتس را در مورد حفظ کردن جملات بدین گونه بیان میکند که: بارها دیده ام که داوطلبان آزمون آیلتس در گویش و نوشتار خود از جملاتی استفاده می کنند که در آنها به وضوح حفظی بودن دیده می شوداز این رو تصمیم بر این شد که در این مقاله به چند سوال در مورد حفظی بودن مطالب در آزمون آیلتس بپردازیم.

سوال دانشجوی استاد حمیدی: من اگه جوابای کیوکارد هارو حفظ کنم واسه امتحان مشکلی پیش نمیاد اگه همینارو عینابگم ، منظورم از لحاظ مشابه بودن حواب من با افراد دیگه ایی که اینارو خوندن هست؟

جواب استاد حمیدی: پیشنهاد نمی کنم جوابها را (بصورت طوطی وار) حفظ کنید چون از سرعت صحبت کردن شما، ممکنه اگزمینر متوجه حفظی بودن جواب شما بشه اما پیشنهاد می کنم از نمونه های خوب کارت ها (یا رایتینگ ها) با نمره بالا، الگو برداری کنید یعنی الگوبرداری از نحوه بیان، ایده پردازی و شیوه صحیح استفاده از لغات.

و آن هم به چند دلیل هست که حفظ کردن طوطی وار جواب های کیو کارت ها و یا رایتینگ های تسک یک و دو، حتی از نمونه های خوب، را توصیه نمی کنیم. 

  1.  نمونه های خوب بسیار زیادی وجود دارند که حفظ کردن همه آنها تقریبا غیر ممکن است. 
  2. با توجه به سرعت صحبت کردن و "وزن آهنگ" کلام شما، اگزمینر به راحتی متوجه می شود که کدام قسمت ها حفظی هستند چون معمولا قسمت های حفظی را داوطلبین سریع تر بیان می کنند و اصطلاحا قبل و بعد قسمت های حفظی، تناسبی با کلیت صحبتهای داوطلب ندارد. در این شرایط معمولا کلیت مکالمه از کیفیت خوبی برخوردار نیست (اگزمینر آیلتس در نهایت مدت 11 الی 14 دقیقه، آزمون شفاهی را بطور کلی بررسی می کند). 
  3. قسمت های حفظی معمولا بیشتر درمکالمه توسط داوطلب تکرار می شوند چون داوطلب فکر می کند تکرار قسمت های حفظی باعث افزایش نمره آنها می شود. تمام این موارد در مورد حفظ کردن جواب های سوالات رایتینگ نیز صادق است. 
  4. افت روانی کلام یا روان بودن نگارش شما در مهارت های اسپیکینگ و رایتینگ توسط اگزمینر آیلتس کاملا قابل تشخیص است، به ویژه در هنگام صحبت کردن، بعنوان مثال اگر لغتی را با تلفظ غلط حفظ کرده باشید، اگزمینر به سادگی متوجه این موضوع خواهد شد. در اینجا به بیان همین دلایل اکتفا می کنیم.

 

سوال یکی از داوطلبان آزمون آیلتس: روش هوشمندانه برای به اصطلاح حفظ کردن جواب ها چیست؟

پاسخ استاد حمیدی: نمونه های خوب از اسپیکینگ و رایتینگ را از منابع معتبر مطالعه کنید. توجه داشته باشید که یک نمونه خوب را باید چندین بار و از دیدگاه های مختلف مطالعه کنید بعنوان مثال یکبار آن را از منظر لغات و اصطلاحات بررسی کنید و بار دیگر از نظر سطح و ساختارهای گرامری و بار دیگر از نظر ایده پردازی و شیوه بیان یا اتصال مفاهیم به یکدیگر. سپس از نمونه های خوب الگو برداری کنید و قسمت های مورد نظرتان را به زبان خودتان بیان کنید یا در اصطلاح با سطح زبان خودتان آداپته کنید. همانطور که می دانید موضوعات اسپیکینگ و رایتینگ در آزمون آیلتس تکرارپذیر است و حفظ کردن هوشمندانه آنها حتما کمک موثری برای کسب نمره بالاتر به شما خواهد کرد. به همین منظور، در جزوات انحصاری و وبسایت رسمی استاد حمیدی توضیحات بیشتر بهمراه نمونه های متنوع از پرتکرارترین موضوعات آزمون آیلتس (اسپیکینگ و رایتینگ) را گرد هم آورده ایم تا شما بتوانید بدون اتلاف وقت، به راحتی و از منبعی مطمئن به همه آنها دسترسی داشته باشید. با این روش شما می توانید از ایده ها، گرامرها یا ساختارهای قابل قبول که از نمونه های خوب یاد گرفته اید استفاده کنید اما چون آنها را به زبان خودتان بیان می کنید نه تنها جملات شما حفظی محسوب نمیشوند بلکه به دلیل طبیعی یا نچرال بودن آنها باعث کسب نمره بالاتر خواهند شد.

 

 

دیگر مقالات مرتبط:

مقالات لیسینینگ
مقالات اسپیکینگ
مقالات ریدینگ

مقالات رایتینگ
مقالات عمومی آیلتس
نظرات و توصیه های امتحانی
نمونه امتحانات آیلتس سراسرجهان

 

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top