مهارت رایتینگ و راهکارهای آن

در این مقاله استاد حمیدی در مورد مهارت های نوشتاری آزمون آیلتس، چگونگی بهبود بخشیدن به مهارت نوشتاری، راهکارهای آن و چگونه یک رایتینگ خوب آیلتس بنویسیم توضیح خواهد داد. استاد حمیدی معتقد است که در دنیای امروزی، مهارت نوشتاری یک مهارت بسیار کلیدی  و مهم می باشد که در بخش آموزش و یا حتی کار حرفه ای و شغل و حرفه نیز کاربردهای بسیار زیادی دارد. و باید متذکر شد که مهارت نوشتاری نیاز به تمرین بسیار دارد چون نوشتار صحیح و بدون غلط یک مقوله سخت در زمینه زیبا نویسی تلقی می شود. از همین رو استاد حمیدی با ارایه راهکارهای مختلف سعی بر تسهیل روند تقویت مهارت نوشتاری شما خواهد داشت.

استاد حمیدی 6 راهکار کلیدی برای تقویت مهارت رایتینگ انگلیسی عمومی را اینگونه معرفی می کنند:
 

  • زیاد متن خوانده شود، زیاد کتاب خوانده شود.

خواندن به خودی خود زمینه ساز توسعه دامنه لغات رو گسترش است. پس طبیعتا حین خواندن فرد با لغات و کلمات جدیدتری آشنا می شود که این مسئله به درک بهتری از مفاهیم ادبی کمک می کند و همین امر در نوشتار به فرد نیز کمک بسیاری می کند. همچنین وقتی که دامنه لغات افزایش می یابد، فرد حتی درک بهتری از قواعد دستوری آن زبان پیدا می کند. وقتی متون زیادی خوانده می شوند. فرد کم کم به سبک و مدل نوشتاری خود نزدیک تر می شود. چون طی فرآیند خواندن فرد اصطلاحات، کلمات و عبارات جدید زیادی را یاد می گیرد که در نوشتن از این عبارات استفاده می کند.و حقیقت اینست که فرد با زیاد خواندن به یک مدل شخصی برای خود میرسد که این خود میتواند امضای فرد در بحث رایتینگ باشد.

  • از شخصی بومی برای ویرایش متون استفاده شود.

از شخصی که نیتیو (بومی) یا شخصی که اشراف بیشتری به زبان انگلیسی دارد برای تصحیح کردن نوشته ها استفاده شود و نکات مهم از جمله نکات گرامری، نکات نگارشی و غیره برای فرد توضیح داده شوند. نکته خیلی مهم درمورد تمامی زبان ها این است که یک بخش از یادگیری یک زبان بخش علمی ماجراست اما بخش دیگر بحث تجربی ماجراست. باید زبان انگلیسی را تجربه کرد. پس وقتی که از یک فرد نیتیو استفاده می شود این باعث میشود که فرد دیدگاه های اصولی تر و ساختارمند‌تری را به زبان آموز گوش زد کند .که برای زبان آموز بسیار مفید می باشد.

  • در هنگام نوشتن انگلیسی فکر کنید.

اگر قرار است به زبان انگلیسی نوشته شود می بایست انگلیسی نیز فکر شود. مطمئنا اگه بتوان قسمت مشخصی از زمان روز را به فکر کردن به زبان انگلیسی و یا زبانی که قصد بر یادگیری آن می باشد گذراند. نتیجه اخت گرفتن هر چه بیشتر زبان آموز با زبان انگلیسی و یا زبان در حال آموزش می باشد . و رفته رفته ترجمه به زبان مادری مجددا تبدیل به زبان مقصد در ذهن سریعتر می شود تا حدی که بتوان گفت از بین میرود و مستقیما با زبان جدید فکر و یا حتی صحبت کرده می شود.

  • باید با متن های بسیار کوتاه شروع کرده شود.

اگر هدف بزرگ است نباید ترسید و عقب رفت. هدف را باید شکست و به اهداف کوچکتر تقسیم کرد. قرار نیست برای شروع با متن های طولانی شروع کرد، می توان با متن های کوتاه شروع کرد، کوتاه کوتاه نوشت و سعی کرد که در آن متن کوتاه همه جانبه به بحث نوشتار پرداخت. باید از متن های ساده شروع کرد و نوشتار را رفته رفته پیچیده تر کرد. برای این منظور می توان راجع به مسائل روزمره نوشت، راجع به هرآنچه در طول روز تجربه می شود میتوان نوشت. می توان شعر، داستان کوتاه نوشت و یا کمی بیشتر خود را به چالش کشید مثلا به یکی از دوستان نامه نوشت. یا به مدیر خود نامه نوشت. الزامی نیست که نامه حتما به دست فرد رسانده شود. اما می توان موضوعی را در ذهن مشخص کرد و به دوست خود، مدیر خود و یا به نفر دیگری نامه ای نوشت.

  • استفاده از ابزارهای تکنولوژیک محور.

استفاده از ابزارهای آنلاین بسیار میتوانند به بهبود نوشتاری زبان آموزان و یا حتی دانشجویان دوره آیلتس کمک کنند. عموما افراد زیادی وجود دارند که وقتی می خواهند زبانی را یاد بگیرند پرسیدن و رجوع به افراد متخصص را زیاد خوشایند نمی دانند. یعنی ارتباط Person to Person برای این افراد کمی دشوار است. اما امروزه با وجود اینترنت راهکارهای خیلی زیادی وجود دارند که به راحتی زبان آموز بتواند با دسترسی به اینترنت به این وب سایت ها مراجعه کند و با کمک گیری از این ابزار نوشتار خود را بهبود ببخشد.

  • به اجزای نوشتاری خود توجه کنید.

نباید فراموش کرد که نوشتن یک پروسه و یک فرایند زمان بر است. در واقع نه تنها نوشتن با یک زبان خارجی بلکه نوشتن با زبان مادری هم یک پروسه زمان بر هست که فرد باید زمانی را برای آن و بخصوص بهبود بخشیدن به آن صرف کند. برای اینکه بتوان زمان رو کوتاه تر کرد، باید به اجزای نوشتار توجه کرد، باید به ساختارها توجه کرد و عجله نکرد . می بایست سعی شود از تمامی عناصری که مد نظر فرد هستند همانطور که در زبان مادری در نوشتن استفاده می شود در زبان دومی که تصمیم به یادگیری آن است نیز استفاده شود. به اون زبان بنویسید.

 

توصیه های استاد حمیدی برای تقویت رایتینگ آیلتس :
 همونطور که در معرفی آیلتس استاد حمیدی در وب سایت رسمی خود بیان کرده، دو مدل آزمون آیلتس موجود است: آیلتس جنرال و آیلتس اکادمیک. که هر دو آزمون در بخش نوشتاری دو تسک دارند.

تسک یک آزمون جنرال : که شامل نامه رسمی، نیمه رسمی و  یا غیر رسمی است  
تسک یک آزمون آکادمیک: باید براساس گراف ها، چارت ها، تیبل ها و یا عکس های موجود، یک نوشتار آنالیز محور نگارش شود.
تسک دوی هر کدام از آزمونها (آکادمیک و جنرال):  باید مقاله 250 کلمه ای نوشته شود.

 

توجه داشته باشید که برای بهبود رایتینگ ایلتس باید سعی شود که کوتاه نوشته نشود.
 

اولین چیزی که باید به آن توجه کرد اینست که در تسک یک باید حداقل 150 کلمه و در تسک دو حداقل 250 کلمه نوشته شود و بهتر است که نه از این حد مجاز تجاوز کرد و نه کمتر نوشت.

سوالاتی که متقاضیان آزمون آیلتس دائما از استاد حمیدی می پرسند:

نوشتن 190 کلمه در تسک 1 آزمون ایراد دارد؟

اگر به جای 250 کلمه تسک دو 270 کلمه نوشته شود چه اتفاقی می افتد؟

به اینگونه سوالات استاد حمیدی اینگونه پاسخ می دهد: قطعا ایرادی ندارند. باید توجه کرد که کمتر از میزان مقرر شده در تسکها نباید نوشته شود یعنی حداقل باید 150 لغت در تسک 1 و 250 کلمه در تسک 2. ولی توصیه من این است که ذهن خود را عادت بدهید که توی هر خط، بین 11 تا 13 کلمه بنویسید تا بتوانید هنگام نزدیک شدن به میزان لازم کلمات بحث خود را جمع کنید و تسک را به پایان برسانید البته دقت شود که بحث ناقص نماند. توجه داشته باشید اگر شما بیشتر از حد لازم کلمه در رایتینگ خود قرار دهید به این مفهوم نیست که فقط تا لغت 150 ام یا 250 ام تاثیر بر نمره شما خواهند داشت بلکه اگر در قسمت لغات اضافه نیز غلطی موجود باشد از شما نمره کسر خواهد شد.

نکته بعد که باید متذکر شد اینست که برای بهبود نمره رایتینگ در آیلتس باید قبل از نوشتن ایده های مورد نیاز برای متن جمع بندی شوند. که متاسفانه یکی از بزرگترین اشتباهات داوطلبان آزمون آیلتس اینست که سریعا شروع به نوشتن می کنند، بدون اینکه ایده پردازی کنند. که البته این مشکل برای دانشجویان استاد حمیدی پس از اتمام جزوه رایتینگ یک مشکل حل شده است و اگر داوطلب آیلتس طبق استراکچر موجود در جزوه رایتینگ آیلتس استاد حمیدی پیشرود و رایتینگ آیلتس خود را بنویسد تقریبا می توان گفت که تمامی جملاتی که باید در رایتینگ آیلتس نوشته شود پیشبینی شده و ایده نوشتاری طبق یک ساختار منظم شده جلو میرود. یعنی استاد حمیدی با طبقه بندی موضوعات رایتینگ آیلتس توانسته ساختاری را در خدمت زبان آموزان خود قرار دهد که بوسیله آن، ترتیب نکاتی که باید در هر پاراگراف و در هر جمله رایتینگ آزمون آیلتس ذکر شوند پیشبینی شده است. 

سومین پیشنهاد استاد حمیدی برای ارتقائ نمره رایتینگ در آیلتس: سوال به خوبی خوانده و ارزیابی شود.
اگر فردی به دنبال بهبود رایتینگ آیلتس می باشد، باید این نکته خیلی مهم را بداند که اول باید سوال را به خوبی بخواند و ارزیابی کند و مطمئن شود که سوال از او چه چیزی را میخواهد. باید نویسنده رایتینگ مطمئن شود که جوابی که در ذهن دارد، جواب دقیق به همون سوال است.

 

چگونه ایده را جمع بندی کنیم؟

برای جمع بندی ایده می توان از یکسری از تکنیک ها استفاده کرد مثلا مپینگ یا نقشه ذهنی، که همان نقشه کاری است که قرار است انجام پیاده سازی شود.
 

بعد از جمع آوری ایده چکار انجام دهیم؟

بعد از اینکه ایده به یک آیتم واحد محدود شد، باید بریم استورم شود. یعنی باید اون ایده رو در مرکز قرار داد و هرآنچه که به این ایده مرتبط هست را نوشت. اینجاست که به راحتی میتوان به سوال پاسخ صحیح داد.

 

نکته مهم

فراموش نشود که، باید زمان بیشتری را صرف تسک 2 کرد، چون تسک 2 رایتینگ 100 کلمه بیشتر از تسک یک نیاز دارد پس طبیعتا باید زمان بیشتری رو صرف نوشتن در این بخش کرد، یعنی زمانی در حدود 40 دقیقه برای تسک 2 و 20 دقیقه برای تسک 1. مهم این نیست که داوطلب آزمون آیلتس با تسک یک شروع کند یا تسک دو، اما تایم را از دسن ندهد.

 

باید واضح و شفاف نوشته شود.
برای گرفتن نمره رایتینگ خوب باید واضح و شفاف نوشته شود، که یکی از کلیدی ترین نکاتی است که در بهبود رایتینگ آیلتس گفته میشود. یعنی باید اگزمینر شما به راحتی بتواند متوجه شود که چه چیزی در رایتینگ گفته شده.

 

دلیل کسر نمره

خیلی از مواقع چون اگزمینر نتوانسته منظور نویسنده را بخوبی متوجه شودبه همین خاطر نویسنده نمره از دست میدهد. پس فراموش نشود که باید ساده و شفاف نوشتن رو یاد گرفت و در مورد رایتینگ این ساده سازی و شفاف نویسی را پیاده سازی کرد.

 

باید نسبت به کوهیژن و کوهیرنس آگاهی داشت.

این بدین معناست که: باید ارتباط معنایی بین جملات وجود داشته باشد. یک رایتینگ خوب نوشته ایی است که در آن جملات و پاراگراف ها به همدیگه مرتبط باشند و ارتباط معنایی داشته باشند. یعنی  به شکلی که خواننده بتواند به راحتی ارتباط بین بخش ها را درک کند که البته در جزوه رایتینگ استاد حمیدی به این نکته بطور کامل پرداخته شده است. ولی به کسانی که در کلاسهای استاد شرکت نکرده اند می توان گفت، برای این کار از کلمات و معانی مختلفی استفاده شود که بتوانند جملات رو به همدیگه وصل کنند.:

مثال :
برای اضافه کردن به جای and در جمله، از کلماتی مثل: moreover، furthermore، whatsmore، in addition، besides استفاده شود.
اگر هدف اینست که تضاد رو به تصویر بکشید، به جای but از کلمه هایی مثل inspire of، nevertheless، nonetheless، despite، however استفاده شود.
اگر قصد بر صحبت راجع به نتیجه چیزی است به جای استفاده از کلمه so، از consequece، as a result، therefore، consequently، استفاده شود.

 

متن رایتینگ باید بارها و بارها خوانده شود.
نکته خیلی مهمی که نباید فراموش شود اینست که، متن رایتینگ باید بارها و بارها خوانده شود، و نوشته را ادیت و یا ویرایش کرد. نسخه نهایی قطعا با نسخه ابتدایی تفاوت های چشمگیری خواهد داشت. لازم است که گرامر جملات، کوهیژن و کوهیرنس مجددا  چک شوند و اطمینان حاصل شود که ارتباط معنایی به خوبی شکل گرفته.

 

نکته پایانی
نکته پایانی اینکه بسیار مفید خواهد بود که نمونه های مختلف رایتینگ بررسی شوند. وقتی که نمونه های مخلف را بررسی میکنیم به راحتی ذهن به چالش کشیده میشود و می توان ارزیابی کرد که چه رایتینگی خوب و چه رایتینگی بد و یا ضعیف نوشته شده است. نمونه های مختلف رایتینگ را میتوانید در 
وب سایت رسمی استاد حمیدی ببینید.

 

دیگر مقالات مرتبط:

مقالات لیسینینگ
مقالات اسپیکینگ
مقالات ریدینگ

مقالات رایتینگ
مقالات عمومی آیلتس
نظرات و توصیه های امتحانی
نمونه امتحانات آیلتس سراسرجهان

 

 

 

 

6 راهکار طلایی رایتینگ را می توانید با استفاده از لینک زیر در پیج اینستاگرام ما مطالعه نمایید

mohajerat-ielts

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top