بایومتریک و انگشت نگاری

معنی کلمه بایومتریک: تشخیص هویت اشخاص. با استفاده از خصوصیات. فیزیولوژی و رفتاری آنها. می باشد. که می توان گفت. این یک تعریف کلی. از واژه بایومتریک است. 

 همه افراد در زندگی خود. به صورت ناخودآگاه. از بیومتریک استفاده می کنند. مثلا هویت را از روی صدای افراد. چهره و حتی طرز راه رفتن افراد. میتوان تشخیص داد.

بنابراین می توانیم به این موضوع. اشاره کنیم که تاریخچه استفاده. از بیومتریک را به قدمت. تاریخ بشری می توان معرفی کرد.

بیومتریک اثر انگشت

در سال 1858. ميلادی ويليام هرشل انگليسی بعد از. گذشت 28 سال مطالعه کردن در کشور انگلیس. بر روی اثر انگشت. مربوط به کارگران هندی. که در کمپانی هند شرقی مشغول کار بودند. به تجربه هایی دست پیدا کرد. و به اين نتيجه رسيد. که اثر انگشتان هر فرد متعلق به خود او می باشد. و همچنين اين اثر انگشت در طول عمر تغيير نخواهد کرد. خطوط سر انگشتان ما که در کف دست و پا وجود دارد. لوله ای شکل می باشد. اما در ساير قسمتهای بدن. پوست به شکل زاويه می باشد. اين خطوط لوله ای شکل. تقريبا موازی می باشند. که شامل برجستگی ها و فرو رفتگی ها می باشند. و به همین دلیل می باشد. که نقاط بر جسته جوهر. را به خود می گيرند.اين خطوط لوله ای شکل. که تقريباٌ به موازی. و امتداد هم حرکت می کنند. 

به طور کلی الگوهای اصلی اثر انگشت. به سه دسته:

  • کمانی.
  • حلقه ای 
  • مارپیچی. تقسیم می شوند.

اثر انگشت جعلی

دشمن بزرگ امنیت، اثر انگشت جعلی.
اثرانگشتهایی که از موادی مانند. لاستیک. خاک رس، ژلاتین و سیلیکون. ساخته می شوند. را اثرانگشت جعلی می نامند.

به‌جز اعضای شینگن کدام کشو از اطلاعات بیومتریک استفاده می‌کند
از تاریخ 31 ژوئیه سال 2018 تمامی افرادی که از خاورمیانه، اروپا و آفریقا درخواست ویزای توریستی، ویزای کار، ویزای تحصیلی، اقامت دائم یا پناهندگی در کانادا را دارند، باید اطلاعات بیومتریک خود را ارائه کنند.

مشخص کردن واقعی و یا جعلی بودن اثر انگشت
تجزیه و تحلیل اثرانگشت جعلی و واقعی چگونه صورت می گیرد؟
 تصویربرداری از اثر انگشت. ویژگی های متفاوتی را نمایان می کند. که نشان دهنده ساختار انگشتان است.
تیز بودن لبه. منظم بودن. مرز برجستگی و فرورفتگی و سایر موارد. این ویژگی های جسمانی. سطح انگشت معمولا به اندازه کافی. کوچک و دقیق است. که توسط مواد ساده و نرم. جعلی مانند سیلیکون. لاستیک و ژلاتین کپی می شود. معمولا یک اثرانگشت جعلی. کامل ساخته می شود. تقریبا هر انگشت جعلی. می تواند نشانه هایی از عدم طبیعی. بودن. را مانند مرزهای. تیزغیر طبیعی. تعداد بسیار زیادی. از حباب های سفید. یا حباب های سیاه و سفید. در ناحیه اثر انگشت. قله های غیر طبیعی در توزیع هیستوگرام خود. در نمونه تصویربرداری. از آن نشان دهد. با رعایت ترکیبی. از ویژگی های بسیار غیر عادی. می توان انگشت های متعدد. جعلی به طور موثر شناسایی وارد نمود. برای اطلاعات بیشتر به
 دایانا مهاجر مراجعه کنید.

بایومتریک تشخیص چهره
فرم هندسی یک صورت. یا چهره نیز. از پارامترهای مورد اندازه‌گیری. در سیستم‌های بایومتریک. می باشد. یکی از کاربردهای این سیستم‌ها. استفاده در سیستم‌های مالتی. بایومتریک. جهت افزایش دقت است. تصویر چهره یک کاربر می‌تواند. توسط یک دوربین. با یک رزولوشن. 240*320 و اقلاً 3 تا 4 فریم. را تولید کند. گرفته می‌شود.

دو روند اصلی برای تشخیص چهره

  1. روند کلی یا کل چهره

  2. خصوصیات پایه‌ای چهره

بایومتریک تشخیص عنبیه

عنبیه قسمت رنگی چشم است. که از ترکیب. نوعی ماهیچه به شکل دایره. با یکسری خطوط شعاعی. لایه‌ای یا توری مانند که در پیش از تولد. انسان شکل گرفته‌است. و می توان گفت. معمولا تا زمان مرگ دچار تغییر هم نمی شود. این قسمت از ماهیچه شامل یکسری. کارکترها مثل: خطوط، حلقه‌ها. حفره‌ها، شیارها. تارها، لکه‌ها و… است. که قابل تفکیک هم می‌باشند. می‌توان گفت که عنبیه چشم همه افراد. گوناگون. و با یکدیگر متمایز می باشند. تصویر عنبیه معمولاً توسط یک دوربین تک رنگ. مادون قرمز (700–900nm) که مجهز. به سنسور CCD است. گرفته می‌شود. معمولاً فاصله دوربین. تا چشم باید چیزی در حدود 18 اینچ باشد. (تابش نور به عنبیه. سپس اندازه‌گیری بازگشت آن) فرایند پردازش بدین شکل است. که ابتدا مکان و اندازه مردمک. در تصویر مشخص شده. و بعد از آن با به دست آوردن مکان. و اندازه عنبیه. کلیه تصویر عنبیه که در میان این. دو دایره بر قرار می باشد. را به شکل مستطیلی با ابعاد معین. تبدیل می‌شود.

بایومتریک تشخیص شبکیه

شبکیه چشم در منتهی‌الیه. کره چشم قرار گرفته است. که در این قسمت یکسری. رگ‌های خونی وجود دارد. که این مویرگها داری شکل های گوناگون می باشند. این خصیصه در افراد منحصربه‌فرد است. با قرارگیری چشم کاربر در یک مکان مشخص. یک دسته نور ماوراء قرمز یا نور سبز با طول موج کوتاه. به شبکیه چشم تابیده می‌شود. و بازتاب آن توسط یک دوربین. CCD اندازه‌گیری می‌شود. این روش تقریباً مشابه شناسایی. از طریق عنبیه است.برای اطلاعات بیشتر درمورد بیومرتیک کانادا به دایانا مهاجر مراجعه کنید.

تقسیم بندی در بازار مصرف ایران

  • دستگاه های اثر انگشت و کارتخوان. که عضو دستگاه هایی با بازار مصرف گسسته در میان سازمانها. و شرکتهای کوچک و بزرگ است.
  •  دستگاه تشخیص چهره که حدود 7 سال است. وارد بازار ایران شده است. و مورد مصرف واحدهایی. که افراد آنها اثرانگشت مخدوش دارند. یا تمایل دارند از نسل نوین. تکنولوژی استفاده کنند. البته نوع کاربری این. دستگاه آن را محبوب. مراکز پزشکی و بهداشتی کرده.
  • دستگاه های تشیص عنبیه. و شبکیه که مورد استفاده. ساختارهای امنیتی است. که البته بیشتر بازار کنترل تردد. و امنیتی دارد. تا حالت حضور و غیاب. پرسنلی.

هدف از ثبت اطلاعات بیومتریک:

اطلاعات بیومتریک متقاضیان با هدف های مختلفی. از جمله: تسهیل کنترل و صدور ویزا. برای تائید هویت. مبارزه با جعل یا خرید ویزا. حفاظت از مسافران در برابر. سرقت هویت، درخواست پناهندگی. و افزایش امنیت به‌منظور پیشگیری. تشخیص و بررسی جرائم تروریستی و جنایی. می باشد تا اطلاعات بیومتریک را ثبت کرد.

چه کسانی که ملزم به ارائه اطلاعات بایومتریک هستند

زمان درخواست برای ویزا. باید اتباع دیگر کشور ها از مناطق اقتصادی اروپا برای سفرکردن به کشورهای حوزه شینگن باید اطلاعات بایومتریک خود را ثبت کنند.

اطلاعات بیومتریک چگونه دریافت می‌شود؟

در سیستم اطلاعات ویزا نیاز به 10 اثر انگشت. و یک عکس دیجیتال. می باشد. که از متقاضی جمع‌آوری و به‌همراه اطلاعات مندرج. در فرم درخواست ویزادر پایگاه داده مرکزی ثبت می‌گردد. مدت زمان لازم برای انجام هر دو مرحله. در حدود 10  دقیقه است. و به راحتی انجام می پذیرد.

 

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top