زندگی در ترکیه


زندگی در ترکیه که یکی از کشور های همسایه ایران است و بخشی از ان در اوروپا واقع شده است. کشور ترکیه به روزترین و بهترین امکانات جهان را به شهروندانش ارائه میکند. که همین امر سبب شده است که ترکیه یکی از جذاب ترین مقصد های دنیا برای ادامه زندگی باشد.

 

 ترکیه
ترکیه یکی از کشور های آسيايي است که در شمال‌غربي ايران واقع شده است. اين كشور به دلیل اب و هوای مناسب به قطب گردشگری منطقه برای مردم سراسر جهان تبدیل شده است. همچنین پيوستن به اتحاديه اروپا و رعایت تمامی استانداردهای کیفی محصولات این کشور را به منطقه تجاری و مهاجر پذیر تبدیل شده است.

عامل دیگر سفر به ترکیه جاذبه های تاریخی این کشور می باشد. همچنین پيشرفت‌هاي صنعتي، تساهل در امور مذهبي، افزايش امكانات درون‌شهري، برگزاري جشنواره‌ها و حذف ويزا براي مسافران ايراني اين كشور، ترکیه را مقصدي ايده‌آل براي سفرهاي تفريحي و تجاري تبدیل کرده است. سواحل زيبا و طبيعت منحصر به‌ فرد اين كشور، علاقه‌مندان به طبيعت را به سوي خود فرا مي‌خواند.

دولت کشور ترکیه طی چند سال اخیر توانسته است امکانات رفاهی عالی را به مردم کشورش ازائه کند. زندگی در ترکیه می تواند آینده‌ی درخشانی را برای شما رقم بزند.

شرایط اقتصادی این کشور به گونه است که همه مردم از سطح رفاهی خوبی برخوردار باشند و اختلاف طبقاتی چندانی نداشته باشند. همین موضوع باعث ارتقا سطح فرهنگ مردم شده است و ارتقا فرهنگ باعث شده امنیت و ارامش در این کشور وجود داشته باشد. و این اوضاع دلیلی خوب برای اکثر مردم سراسر جهان برای مهاجرت به ترکیه می باشد.

 

امروزه ایرانیانی که میخواهنند در ترکیه زندگی کنند یا بازنشستگانی هستند که از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت میخواهند به این کشور مهاجرت کنند یا دانشجویانی هستند که ترکیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. و یا کارگرانی که میخواهند با کار کردن و دریافت حقوق در این کشور میخواهند زندگی با کیفیت تری نبت به کشور خود داشته باشند.

هزينه مهاجرت به ترکیه
مهاجرت به ترکیه موضوعی متفاوت از سفرهای تفریخی یا کاغری می باشد. مهاجرت اغلب به معنی تحصیل یا کار دراز مدت و یا زندگی دائمی یا طولانی در کشور مقصد می باشد. چنانچه قصد مهاجرت و يا تحصيل در ترکیه را داريد، لازم است در ابتدا تحقیقات لازم را انجام دهید. برخی از هزینه های زندگی در ترکیه به این صورت است:

طلاعات هزینه‌ها
  • زندگی در ترکیه       در يك ماه هزينه‌های جاري زندگی به‌طور ميانگين در حدود 5000 تا 7000 لير است.
  • تحصيل در ترکیه       در دانشگاه‌هاي دولتي رايگان است.
  • دانشگاه‌هاي خصوصي       سالانه بين 10000 تا 30000 لير است.
  • دانشگاه‌هاي نيمه‌خصوصي        سالانه در حدود 5000 تا 10000 لير است.

هزینه های زندگی با توجه به میزان سرمایه، کار و درامد ماهیانه میزان صرفه جویی در خرید و سایر هزینه های شخصی و البته با توجه به نوسانات نرخ ارز، مي‌توانيد اطلاعاتی کلی نسبت به هزینه های زندگی در ترکیه به دست اوردید. قابل ذکر است که هزینه های تحصیلی با توجه به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود

 

 

 

 

قیمت برخی کالاهای اساسی در ترکیه
کسانی که میخواهنند به کشور دیگری از جمله ترکیه مهاجرت کنند در ابتدا واجب می باشد که راجع هزینه های کلی و اساسی زندگی را بدانند. درحال حاظر قیمت کالاهای مربوط به خوراک در ترکیه تقریباً با تهران برابر است؛ هرچند در برخی موارد ممکن است کمی گران­‌تر ­باشد در ادامه به برخی از هزینه های زندگی در ترکیه می پردازیم.

خرید هر متر مربع اپارتمان

  • استانبول       حدود 6000 لیر
  • حومه‌ شهر استانبول      3000  لیر
  • یک خواب و در یک منطقه خوب استانبول      بین 1000 تا 2000 لیر
  •  دو خواب در یک منطقه معمولی شهر      2000 تا 5000 لیر

​برخی از قیمت های خوراک

  • یک کیلوگرم برنج سفید      ۱۰ لیر
  • آب آشامیدنی(۲۰ لیتری)      بین ۶ تا ۱۰ لیر
  • گوشت گوساله تازه      62 لیر
  • 12عددتخم مرغ      11 لیر
  • یک قرص نان      2.60 لیر
  • قیمت ماهانه قبض آب و برق و گاز      476 لیر

حداقل کارمزد ترکیه
حداقل حقوق، همام پایین ترین حقوق دریافتی می باشد که مربوط به حقوق کارگران می شود. در کشور ترکیه حداقل حقوقی که در سال 2021 برای کارگزان ترکیه اعلام شد، ۱600 لیرترک (423 دلار) در ماه است.

کار در ترکیه با حقوق بالا
بسیاری از ایرانیان به دلیل اینکه امیدوار هستند ترکیه روزی عضو اتحائیه اروپا خواهد شد، به دنبال ایجاد فرصت شغلی برای خود در کشور ترکیه هستند. اما باید بدانید که شرایط کاری در ترکیه برای شهروندان ترک و اتباع خارجی متفاوت است. قابل ذکر است که در هر صورت کشور ترکیه برای کسانی که در کشور خود حقوق کافی دریافت نمیکنند یکی از بهترین گزینه های موجود می باشد. در صورتی که به دنبالکاری با حقوق بالا هستید باید دارای مهارت و تخصص باشید. همچنین تخصص شما باید در لیست نیازمندی های کاری کشور ترکیه باشد.

بالاترین حقوق ترکیه مربوط به شغل پزشکی به ویژه جراحی، چشم‌پزشکی و فیزیوتراپی می باشد. و کمترین میزان حقوق از آن قشر کارگر هستند. با توجه اقتصاد ترکیه، که بر پایه‌ی کشاورزی و گردشگری است، فرصت‌های مهم شغلی در این کشور برای اتباع خارجی در بخش خدمات و صنایع پیشرفته نهفته است.

امنیت مالی در ترکیه
یکی از مهم‌­ترین دغدغه های افرادی که به کشورهای خارجی مهاجرت میکنند امنیت مالی و اقتصادی در کشور مقصد می باشد. بنابراین لازم است اطلاعاتی لازم را در بازه وضغیت اقتصاد و امنیت مالی کشور مورد نظر کسب کنند. ترکیه از نظر اقتصادی از سال 2000 تا سال 2012 پیشرفت زیادی داشته است. یکی از مهم ترین دست اورد های ترکیه طی سال های اخیر ثبات اقتصاد کلان و مالی بود تا پس از سال 2012 به بعد نرخ تورم در این کشور بالاتر رفت. تورم در این کشور با نرخ 16 درصد، بالاترین نرخ تورم در سال­‌های بین  ۲۰۰۳ تا کنون بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اقتصاد کشور ترکیه

ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خو و نزدیکی به دریا وضعیت اقتصادی بسیار خوبی دارد. بیشترین و مهم ترین راه درامد مردم ترکیه از صنایع نساجی می باشد. طبق دسته­‌بندی سازمان سیا، ترکیه در رده کشورهای توسعه­‌ یافته قرار گرفته ‌است. اکثر سیاست‌مداران و اقتصاددانان معتقدند که ترکیه کشوری تازه صنعتی­‌ شده است و به نظر آنان جایگاه صنعتی ترکیه در ردیف 20 کشور صنعتی جهان قرار دارد. 

سالانه 40 میلیون توریست به ترکیه مهاجرت میکنند. همین موضوع سودآورترین منبع اقتصادی ترکیه است. با این حال نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که اقتصاد ترکیه بر پایه کشاورزی استوار شده است و کشاورزی این کشور همواره رو به پیشرفت است و حدود ۳۵ درصد از نیروی کار این کشور را کشاورزان تشکیل می­‌دهند. مهم­‌ترین محصولات کشاورزی ترکیه: کتان، زیتون و تنباکو است.

اجاره خانه در ترکیه

اقامت مهاجران در ترکیه  در مراكز اقامت موقت مانند هتل، هتل آپارتمان، مسافرخانه و‌ متل می باشد. اما در صورتی که قصد اقامت دائم یا طولانی تر داشته باشید. به محلی برای زندگی نیاز دارید. به تازگي در سايت و اپليكيشن ديوار ترکیه، امكان بسياري از معاملات غيرحضوري ایجاد شده است. انواع معاملات به شرح زیر است

  • املاك
  • وسايل نقليه‌
  •  لوازم الكترونيكي
  • خدمات
  • وسايل شخصي
  • سرگرمي و فراغت
  • شبكه‌هاي اجتماعی
  • كسب و كار
  • استخدام و كاريابي و…

با اين حال توصيه مي‌شود برای انجام معاملات در بخش املاک دقت بیشتری داشته باشید. و برای صحت تمامی اطلاعات ارائه شده در اگهی ها به صورت حضوری یا مجازی از راه قانونی استعلام بگیرید. 

عوامل مؤثر بر قيمت مسكن در ترکیه
بهاي مسكن در ترکیه تابع شرايط زير است:

 مهمترين عامل در بهاي مسكن شهر مورد نظراست؛‌ طبيعتا در شهرهاي توريستي و گردشگري اين كشور، بهاي مسكن در انواع مختلف آن، به مراتب بيش از ساير شهرهاست.
در همين شهرها، محله شهر، ديگر عامل تعيين‌كننده قيمت نهايي مسكن است. مانند هر جاي ديگري، مناطق خوش‌آب و هوا، با برخورداري از امكانات شهري بيشتر، طرفداران بيشتري براي سكونت دارد و اين عامل تأثير مستقيم بر قيمت مسكن در محلات دارد. محلات بالاي شهر و پايين شهر اصطلاحي است كه با امكانات و آب و هواي هر منطقه شهري، ارتباط مستقيم دارد.
محلاتي كه در مركز شهرها قرار دارند محلاتي پرطرفدار جهت سكونت هستند؛ اين محلات به دليل دسترسي آسان به همه نقاط شهر، دسترسي به ادارات و سازمان‌هاي مهم شهري،‌ دسترسي به بازار و دسترسي به سيستم حمل و نقل درون‌شهري، همواره مورد تقاضاي بسياري از شهروندان هر شهر است.
محلات پايين شهر، به خاطر تراكم بالاي جمعيت، خانه‌هاي ارزان‌تري دارد؛ اين تراكم جمعيت، تأثير غيرمستقيمي بر افزايش امكانات در اين مناطق دارد. دسترسي به ادارات و سازمان‌هاي دولتي در اين مراكز به سختي امكان‌پذير است؛ چون اين ارگان‌ها در مناطق خيلي بالاي شهر يا خيلي پايين شهر احداث نمي‌شوند. با اين حال؛ دسترسي به امكاناتي چون بازارهاي محلي و كالاهاي ارزان‌قيمت فراوان، از جمله دلايل محبوبيت اين محله‌ها در ميان طيف وسيعي از ساكنين شهرهاست. همچنين وجود خانه‌هاي نقلي در محله‌هاي پايين‌شهر بر محبوبيت اين مناطق مي‌افزايد.
محله‌هاي حومه شهر به دليل عدم دسترسي آسان به امكانات شهري، مخاطب خاص خود را دارد؛ در برخي مواقع گرانقيمت و در برخي موارد ارزان است.
عوامل مهم مؤثر ديگر در قيمت‌گذاري مسكن، مساحت زمين و تعداد اتاق خواب و نورگير بودن يا مجهز بودن به تراس يا ساير امكانات و تجهيزات به كار رفته در يك خانه به شمار مي‌آيد.

 

 

 شما عزیزان با استفاده از لینک زیر می توانید تمامی اطلاعات در رابطه با کشور ترکیه را در وبسایت رسمی ما مطالعه نمایید 

   www.dianamohajer.com     

 

اجاره‌ بهاي مسكن در ترکیه
 در صورتی که قصد خرید یک اپارتمان در ترکیه را دارید در ابتدا مطمئن شوید. امنيت آپارتمان توسط اداره امنيت منطقه تضمين شده باشد؛ قيمت پايين به تنهايي ملاك خوبي براي بهره‌مندي از يك خانه خوب نیست. آپارتمان‌هاي قديمي به دليل داشتن وسايل و امكانات از رده خارج‌شده،‌ هزينه‌هاي اضافي براي تعمير را به ساكنين تحميل مي‌كنند. معاملات ملك و مسكن را صرفا با اشخاص حقيقي و حقوقي كه از شخصيت قانوني برخوردارند، انجام دهيد.

اجاره مسكن در ترکیه به مراتب سهل‌تر از خريد ملك و مسكن در اين كشور است؛ در ترکیه سنت رهن مرسوم نيست. براي اجاره مسكن لازم است، مبلغي معادل دو برابر مبلغ اجاره را به صاحبخانه بسپاريد. اين مبلغ شبيه رهن است؛ اما در مقدار بسيار كمتر. در شهري پرترددي چون استانبول، اجاره‌بهاي مسكن بين 2000تا 5000 لير متغير است. سوئيت‌هاي ارزان‌قيمتي در سرتاسر شهر استانبول وجود دارد كه احتياج روزانه، هفتگي و ماهيانه دانشجويان و مسافران را مرتفع مي‌سازد.

زندگی در ترکیه و شرایط کاری

هر خارجی که بخواهد در ترکیه کار کند، به یک مجوز کار معتبر احتیاج دارد. این مجوزها توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه (MLSS) صادرشده است. بیشتر خارجی‌ها باید هم‌زمان با ویزای کاری خود، مجوز کار خود را اخذ کنند. این بدان معناست که شما متقاضیان، ویزای کار خود را به سفارت ترکیه یا کنسولگری در کشور خود تحویل می‌دهید؛ درحالی‌که کارفرمای شما مدارک لازم را به MLSS ارسال می‌کند.

بیمه و تسهیلات درمانی در ترکیه
بیمه و تسهیلات درمانی در ترکیه برا مهاجران و شهروندان به چه صورت است؟

در کشور ترکیه برای گرفتن هر یک از اقامت­‌های تحصیلی، کاری، اقامت توریستی و اقامت از طریق خرید ملک، اخذ بیمه سلامت امری اجباری می باشد. بیمه دولتی در کشور ترکیه در صورتی امکان­‌پذیر است که شخص، سرمایه­‌گذار یک شرکت خصوصی باشد و یا این که در یک شرکت خصوصی با داشتن اجازه کار از دولت ترکیه مشغول به فعالیت بوده و بیمه فرد توسط کارفرما پرداخت شود.

خدمات بانکی در ترکیه
بانک‌های هر کشور تحت نظارت بانک مرکزی آن کشور کار می‌کنند. ان دسته از افرادی که در ترکیه دارای اقامت هستند می توانند برای افتتاح حساب های بانکی اقدام کنند . البته سایر افرادی که دارای اقامت نیستند هم میتوانمد در بعضی یاز بانکاهای خاص برای خود حساب بازکنند. 

طبق قوانین بانک ملی، داشتن اقامت برای افتتاح حساب الزامی نیست؛ اما بعضی از بانک‌ها با توجه به شرایط و قوانین خاص خود داشتن اقامت را به عنوان شرط اصلی افتتاح حساب می‌دانند، حتی بعضی از بانک‌های ترکیه با وجود داشتن اقامت، باز هم برای هیچ کدام از  افراد خارجی حساب باز نمی‌کنند. بعضی دیگر برای شهروندان برخی از کشورها همچون ایران به دلیل وجود تحریم‌ها از افتتاح حساب بانکی خودداری می‌کنند.

 

 

 

 

مراحل خرید ملک در ترکیه را با استفاده از لینکی زیر در پیج اینستاگرام ما مطالعه نمایید

mohajerat-ielts

 

 

 

 

 

 

 

 

افتتاح حساب شخصی در ترکیه
در ترکیه برخی از بانک ها شعبه های بانک های کشور های دیگر می باشند.

و همین موضوع که سرمایه گذار اصلی یک بانک کدام کشور است قوانین ان ها را راجع به شهروندان ایرانی مشخص می کند. برای مثال بانک اچ.اس.پی.سی که یک بانک بریتانیایی است و در اکثر کشورهای دنیا شعبه دارد، برای ایرانیان هیچ حسابی باز نمیکند، حتی در صورتی که یک شرکت همه شرکای ان ایرانی باشند برای ان شرکت حساب شرکتی باز نمیکند. 

افتتاح حساب بانکی شخصی، در اکثر بانک‌های ترکیه که مجوز دارند، یک روز کاری طول می‌کشد؛ ولی گرفتن کارت بانکی معمولا بین یک تا دو هفته زمان نیاز خواهد داشت.

خدماتی که بانک های ترکیه ارائه میدهند:

  • افتتاح حساب لیر یا دلاری
  • اخذ کارت بانکی ویزا کلاسیک
  • ویزا الکترون، مستر یا مستریو بسته به زمان افتتاح حساب بانکی و قوانین و مقررات آن موقع بانک
  • دریافت اینترنت بانکینگ و توکن

در بعضی مواقع توکن وجود ندارد و کارت‌های بانکی ترکیه امکان خرید آنلاین را نمی‌دهند. شما برای این کار باید اقدام به اخذ کردیت کارت نمایید. شرایط اخذ کردیت کارت متفاوت است.

حمل و نقل در ترکیه
همانطور که ترکیه کشوری مهاجر پپذیر است و در این صنعت موفق ظاهر شده است. یکی از ویزگی های گردشگری که ارائه میدهدف خدمات حمل و نقل عمومی است. ناوگان های قدرتمند حمل و نقل در ترکیه، با عرضه كارت‌های اعتباري قابل شارژ، جهت استفاده از خدمات حمل و نقل در هر شهر اين كشور، كار مسافران و گردشگران را در مسيرهاي طولاني آسان نموده است.

سيستم حمل و نقل درون شهري در ترکیه با وسايل نقليه عمومي که نام میبریم انجام می شود.

  • اتوبوس
  • ميني‌بوس
  • مترو 
  • متروبوس
  • ترامواي 
  • كشتي بخاري
  • تاكسي 

البته متروبوس فعلن تنها در استانبول فعال می باشد. سيستم حمل و نقل عمومي در ترکیه تحت نظارت شهرداري‌هاي ترکی می باشد. با توجه مسیرهای خط ابی در ترکیه سیستم حمل و نقل ابی و دریایی جز خدمات عمومی ترکیه است.

در شهر استانبول كه نيمي از آن آسيايي و نيم ديگرش اروپايي است،‌ كشتي‌هاي مسافربري بيش از هر جاي ديگري فعال‌اند. برخي از اين كشتي‌ها صرفا براي بخش گردشگري استفاده مي‌شوند. براي افرادي كه به قصد مهاجرت وارد ترکیه مي‌شوند تهيه كارت‌هاي ويژه حمل و نقل در شهر محل سكونتشان، امري ضروري است و گردشگراني كه وارد ترکیه مي‌شوند بسته به تعداد روزهاي اقامت در ترکیه و يا تعداد دفعاتي كه به ترکیه سفر مي‌كنند، ضرورت تهيه كارت حمل و نقل درون شهري مشخص مي‌شود. طبيعتا هرچه تعداد روزهاي اقامت در اين كشور بيشتر باشد، احتمال استفاده از وسايل نقليه عمومي بيشتر است و نياز به تهيه كارت حمل و نقل افزايش مي‌يابد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وسايل نقليه عمومي در شهرهاي ترکیه
در برخي از شهرهاي ترکیه، ناوگان اتوبوسراني تحت نظارت شهرداري و در برخي شهرهاي ديگر، تهت نظارت سازمان‌هاي خصوصي هستند. خدمات اتوبوسراني در شهر توريستي استانبول از ساعت 5 صبح الي 1 بامداد،در آنكارا ناوگان اتوبوسراني از ساعت 5:30 بامداد الي 12 شب، فعال است. ازمير نيز به عنوان سومين كلانشهر اين كشور،‌ خدمات اتوبوسراني را بين ساعات 6:30 بامداد الي 12 شب ارائه مي‌دهد.

هزینه های حمل و نقل عمومی توسط کارت هایی که بدین منظور ارائه شده است پرداخت میشود، این کارت ها در هر شهر با نام همان شهر صادر میشوند . مانند: استانبول کارت، انکارا کارت، ازمیر کارت و ... در اینده ممکن است کارتی مشترک برای همه شهرها صادر شود.

ميني‌بوس به عنوان یکی دیگر از وسیله های حمل و نقل درون شهری مورد استفاده قرار گرفته است، که البته مینی بوس ها به طور شخصی فعالیت میکنند. و هزینه ان ها با توجه به مسافت های طی شده به طور نقد پرداخت می شود. 

خطوط مترو در ترکیه در حال حاضر در 5 شهر استانبول، آنكارا، ازمير، آدانا و بورسا فعال است. در اين بين، استانبول و پس از ان شهر آنکارا پيشرفته‌ترين و گسترده‌ترين شبكه خطوط قطار شهري را دارند.. 

متروبوس درحال حاظر فقط در استانبول فعال است و 24 ساعته فعالیت میکند. مترووس ها مسیر مشخصی دارند و هزینه های ان ها با کارت قابل پرداخت می باشد.

ترامواي ديگر از وسيله های نقليه عمومي است كه در شهرهاي زیر فعال است

  • آنكارا
  • استانبول
  • بورسا
  • كايسري
  • اسكي شهر
  • گازي آنتپ 

گواهینامه و خرید ماشین در ترکیه
روش‌­های دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه:

  1. کسانی که دارای گواهینامه ایران هتند پس از مهاجرت به ترکیه تا سه ماه میتوانند با داشتن ترجمه ترکی گواهینامه خو به سفارت جمهوری اسلامی در ترکیه مراجعه کنند و برای دریافت مجدد گواهینامه خود اقدام کنند. 
  2.  کسانی که از قبل از مهاجرت دارای گواهینامه رانندگی نبوده اند، می توانند با شرکت در کلاس های اموزش رانندگی و گذراندن دوره های نظری و عملی برای دریافت گواهینامه اقدام کنند. . هزینه شرکت در کلاس‌های آموزش رانندگی  حدود ۱۶۰۰ لیر، و هزینه دریافت گواهینامه حدود ۵۵۰ لیر است. 

خرید ماشین در ترکیه
شهروندان خارجی در ترکیه در صورتی که دارای اقامت کار باشند یا در ترکیه مشغول به تحصیل باشند واجد شرایط خرید و دریافت پلاک خارجی هستند. 

دو انتخاب به صرفه برای بودجه های متفاوت:

بین ۵۵۰۰۰ لیر تا ۶۵۰۰۰ لیر بهترین انتخاب opel سری astra است. سواری این ماشین بسیار لذت بخش است.
بین ۳۵۰۰۰ لیر تا ۴۵۰۰۰ لیر بهترین انتخاب  renault سری  symbol و یا clio است. مصرف سوخت این دو مدل در صورت دیزلی بودن بسیار به­صرفه است. با خرید این نوع ماشین دیگر نگران قیمت سوخت در ترکیه نباشید.

 

 

 

 

 

 

مزایای پاسپورت ترکیه را با استفاده از لینک زیر در پیج اینستاگرام ما مطالعه نمایید

mohajerat-ielts

 

 

 

 

 

قوانين برای اتباع ايراني در ترکیه
در صورت مهاجرت به ترکیه باید قوانین رسمی این کشور را رعایت کند. 

در صورت داشتن قصد ازدواج در ترکیه روند ازدواج باید نهایتا تا دو روز کاری طول بکشد. البته با اخذ برگ تجرد از كنسولگري ايران و تأييد آن توسط وزارت امور خارجه ترکیه. همچنین اعتبار گذرنامه شما براي سفر به ترکیه باید بيشتر از 5 ماه باشد؛ در غير اين صورت گذرنامه باید پیش از سفر تعویض شود. در صورت عدم توجه به این امر در فرودگاه مقصد جریمه خواهید شد. افرادی که قصد اقامت بیشتر از سه ماه را دارند باید برای تمدید اقامت اقدام کنند.

 بازداشت اتباع ايراني توسط پليس محلي در ترکیه بنا به درخواست متهم، قابل اطلاع به سفارت يا كنسولگري ايران در اين كشور است؛ همچنين در صورت بروز چنين شرايطي، فرد بازداشتي چنانچه با زبان و خط تركي آشنا نيست، نبايد هيچ اوراق يا اسناد را امضا كند. اقدام به فحشا و ساير آسيب‌هاي اجتماعي شامل هر گونه بزه و جرم، منجر به اخراج فرد خواهد شد. اين قانون در هر كشوري از سوي شهروندان و اتباع خارجي لازم الاجراست.  مصرف دخانيات در اماكن عمومي سرپوشيده هر كشوري از جمله ترکیه ممنوع است؛ همچنين مسافران و اتباع خارجي كه نسبت به مصرف مواد ترك اعتياد از جمله متادون معتادند، قادر به حمل اين ماده به ترکیه نخواهند بود.

موارد فوق بخشي از الزامات قانوني كشور ترکیه براي كليه اتباع خارجي از جمله گردشگران و مسافران ايراني در اين كشور است؛ لازم به ذكر است كه تمام اتباع ايراني كه در كشور ايران به قوانين جمهوري اسلامي عمل مي‌كنند، در ترکیه يا هيچ كشور ديگري به مشكل خاصي برخورد نخواهند كرد؛ چرا كه قوانين دولت‌ها برخاسته از منطقي بشري است كه تقريبا در نظام بين‌الملل مشترك است.

موارد ممنوعه در ترکیه
اگر قصد سفر یا تحصیل در ترکیه را دارید باید به قوانین ترکیه توجه داشته باشید. یکی از موارد مهم در قانون ترکیه این است که هیچ شخصی نمیتواند همراه با خود ماری جوانا حمل کند. حمل این ماده غیرقانونی اعلام شده است. همچنین در ترکیه مصرف مشروبات الکلی و مصرف دخانیات در مکانهای عمومی یا سربسته ممنوع می باشد. 

ازدواج در ترکیه
ازدواج در ترکیه معمولا تا دو روز طول میکشد. اتباع خارجی برای ازدواج در ترکیه باید ابتدا از کنسولگری کشور خود برگه مبنی بر تجرد خود را دریافت کنند. و پس از ان وزارت امور خارجه ترکیه در شهر آنکارا ان را تایید کند. در صورتی که هر دو زوج اتباع خارجی باشند هر دو نفر به صورت جداگانه باید به کنسولگری رفته و برگه تجرد دریافت کنند.

برای ازدواج اتباع خارجی، قوانین ازدواج کشورشان باید رعایت شود. برای مثال در ایران اجازه والدین برای عقد دختران امری ضروری می باشد. در صورت اردواج در ترکیه بر اساس قوانین ایران دختر باید نامه اجازه پدر یا در صورت وفات نامه فوت ایشان را به کنسولگری ارائه کند. کنسولگری برای ارائه‌ی برگ تجرد، اصل شناسنامه و سه قطعه عکس را به همراه پاسپورت از طرفین ازدواج دریافت می­‌کند؛ پس از انجام این مرحله کنسولگری کشور خارجی، برگه‌ی تجرد را برای وزارت امور خارجه‌ی ترکیه ارسال می‌­کند. پس از تأییدیه وزارت امور خارجه، طرفین باید برای انجام آزمایش خون اقدام نمایند. بعد از آن باید فرم ویژه ازدواج را از شهرداری گرفته و به تأیید ثبت اسناد رسمی برسانند؛ سپس زمان عقد رسمی اعلام می­‌شود و پس از انجام عقد طرفین در ترکیه، این ازدواج باید در کشور آن‌ها نیز ثبت شود.

 

 

فرهنگ ترکیه

در صورتی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید باید با فرهنگ ای کشور برای تعامل بهتر با مردم اشنایی داشته باشید. کشور ترکیه از سمت غرب با آسیا و از سمت شرق به اروپا مرتبط می باشد. و همین موضوع باعث شده است که فرهنگ مردم ترکیه از دو فرهنگ اسیایی و اروپایی شکل گرفته باشد. به طور کلی مردم ترکیه افرادی خونگرم هستند و ب خانواده اهمیت زیادی می دهند. در ترکیه سرپرستی خانواده با مرد است و زن پس از ازدواج طبق قانون از فامیلی همسر خود استفاده میکنند. در ترکیه چند همسری امری غیر قانونی و ممنوع می باشد. 

یکی از سرگرمی های مردمان ترکیه همنشینی با دوستان در قهوه خانه ها می باشد. و همواره در همه شهرهای ترکیه در همه محله ها قهوه خانه ای دایر شده است. مردم ترکیه همچنین به ظاهر و پاکیزگی بسیار اهمیت می دهند. مردم ترکیه به دلیل خونگرمی به روابط دوستانه اهمیت زیادی می دهند و همواره با همسایگان و دوستان روابط صمیمی دارند. ترکیب فرهنگ عثمانی با فرهنگ‌های اروپایی باعث شده است روابط بین ترک‌­ها از حالت­ خشک و رسمی‌ درآید؛ اما با این حال همچنان اصطلاحات مودبانه و تعارف در بین آن‌ها وجود دارد.

هنرهای رایج در ترکیه

سینما یکی از هنرهای رایج و مهم در ترکیه می باشد. به گونه ای که میتوان گفت سینما از تاریخ این کشور نمیتواند تفکیک پذیر باشد. زیرا تمامی تحولات سیاسی، اجتماعی، اعتقادات مردمی و راوبط انهارا در خود جای داده است.

در سال 1896 نخستین فیلم در ترکیه ساخته شد. و این تاریخ را به یکی از تاریخ های مهم ترکیه تبدیل کرد. در دهه۱۹۲۰ کمپانی­‌های سینمایی ترکیه فیلم‌های خارجی  وارد می­‌کردند. آغاز رونق فیلم‌سازی ترکیه مربوط می­‌شود به دهه‌های 1960 و 1970. در این دهه‌ها فیلمسازان به‌طور سالانه بیش از ۳۰۰ فیلم تولید می‌کردند. در دهه ۱۹۸۰ تعداد فیلم­‌ها کاهش پیدا کرد و سینماگران بر کیفیت فیلم­سازی تمرکز کردند.

تئاتر
اولین بار تئاتر این کشور در آناتولی آغاز شد. در گذشته نمایش و تئاترمخصوص قوم هیتایتی‌ها بود؛ آن‌ها مراسم مذهبی‌شان تئاتر اجرا می­‌کردند. برخی از سبک­‌های تئاتر سنتی مردم ترکیه عبارتند از: مداحی و تعزیه­‌خوانی توسط شیعیان و در قالب مذهبی؛ کوکلا، نوعی نمایش عروسکی؛ بازی سایه‌ها یا کاراگوزها سیوات و اورتویون، نوعی تئاتر فضای باز.

پس از جمهوری، تئاتر و نمایشنامه‌نویسی در سرتاسر کشور توسعه یافت. در سال ۱۹۳۶ هنرستان دولتی در آنکارا تأسیس شد و در سال ۱۹۴۹ تئاتر و اپرای دولتی ترکیه ایجاد شد. در این دوره، تئاتر ترکی آمیخته با هنر غربی بود. در دهه­‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی فعالیت‌های تئاتری ترکیه توسعه پیدا کرد و مجامع تئاتر خصوصی توسط افراد آماتور تاسیس شد. در دهه ۱۹۸۰، تئاترهای دولتی در ترکیه تأسیس شدند و تئاترهای خصوصی مورد حمایت دولت قرار گرفتند. نمایشنامه‌نویسی در دهه ۸۰، از نظر کمی و کیفی دچار رکود شد؛ اما در سال‌های اخیر با کمک سیاست‌های فرهنگی دولت دوباره بازسازی شد و تعداد نمایشنامه‌های ترکی ترجمه شده به زبان‌های خارجی افزایش پیدا کرد.

در حال حاضر، تئاتر ایالتی ترکیه ریاست رسمی شرکت‌های تئاتر ترکیه را بر عهده دارد. این سازمان وابسته به وزارت فرهنگ و جهانگردی است و بیش از ۲۵ صحنه نمایش در ۱۹ شهر مختلف از جمله آنکارا، آنتالیا، ازمیر و استانبول دارد.

موسیقی
هنر موسیقی در کشور ترکیه از دو قاره آسیا و اروپا تاثیر گرفته است. و همین موضوع باعث پیچیدگی در موسیقی این کشور شده است. ترک‌ها همچنین به موسیقی سنتی کشور خود علاقه زیادی دارند. موسیقی این کشور شامل عناصر گوناگونی می باشد. و از موسیقی مردمی آسیای مرکزی، موسیقی امپراطوری عثمانی و همچنین از موسیقی ایرانی، موسیقی بالکان و موسیقی وابسته به روم شرقی، موسیقی‌های مدرن اروپایی و آمریکایی تاثیر گرفته است.

انواع موسیقی در ترکیه:

  • موسیقی کلاسیک عثمان،
  • صانات موسیقی،
  • موسیقی آرابسک،
  • موسیقی بومی ترک،
  • تاتلیس و اورهان،
  • گنجه‌بای، 
  • موسیقی مذهبی، 
  • موسیقی پاپ ترکی،
  • موسیقی سمفونیک. (موسیقی کلاسیک)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دين در ترکیه امروزي
پس از ایران ترکیه رتبه سوم میزان جمعیت را در خاورمیانه دارد. با توجه به اخرین امار منتشر شده راجع به ادیان ترکیه 99%8 مردم این کشور مسلمان هستند. و 2% دیگر پیروان دین های مسیحی و کلیمی هستند. مسلمانان در ترکیه اکثرا اهل تسنن و تابع فقه حنفي‌اند. جمعيتي از كردهاي شافعي‌ مذهب ساكن مناطق شرقي ترکیه‌اند. ساير فرق اهل سنت پيروان اندكي در اين كشور دارند. بخشي از جمعيت ترکیه علويان هستند كه در حدود 12 ميليون نفراند.

تغييراتي كه با عنوان اصلاحات در ساختار فرهنگي جامعه به ويژه دين در ترکیه اعمال شده است، بسياري از پيروان مكتب اسلام را در اين كشور براي چندين دهه متوالي محدود ساخته است. براي مثال حضور بانوان كارمند با حجاب اسلامي در ادارات دولتي ممنوع اعلام شده و مراكز آموزشي دانشگاهي (اعم از دولتي و غيردولتي) در ميانه سال‌هاي 1997 تا 2006 اين محدوديت‌ها را بر دانشجويان محجبه خود اعمال نمودند.

نوع پوشش مردم ترکیه
فرهنگ هر جامعه نوع پوشش مردم ان جامعه را مشخص میکند. پوشاک به عنوان یکی از بارز ترنین نشانه های یک فرهنگ می باشد. نوع پوشش مردم در یک جامعه، به‌طور بالقوه میتواند در ساختار و سبک زندگی مردم هم تاثیر گذار باشد. فرهنگ شامل مجموعه‌اي از آيين‌ها، آداب و سنت،‌ مذهب و زبان هر جامعه‌ می باشد. نوع پوشش. پوشش دو بُعد دارد، بعد ظاهري و بعد دروني.

  • بعد ظاهري آن متأثر از آموزه‌ها، ارزش‌ها و هنجارهاي مذهبي و فرهنگي و قانوني و شرايط اقتصادي و جغرافيايي حاكم بر هر جامعه‌اي است.
  • بعد دروني لباس؛ منشأ اخلاقي، روانشناسي، جامعه‌شناسي و تاريخي دارد.

پوشش امروزی مردم ترکیه و ویژه در شهرهای بزرگ این کشور به سبک غربی می باشد. اما همچنان در مناطق شرقي، حساسيت‌ها نسبت به نوع پوشش زنان و مردان بسيار زياد است؛ با اين حال در قسمت‌هاي غربي ترکیه، پوشش مردم، اروپايي شده و حساسيت خاصي نسبت به ساير پوشش‌ها به چشم نمي‌خورد.

 

 

شباهت های فرهنگی ایران و ترکیه

کشورهای ایران و ترکیه در فرهنگ شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. قابل ذکر است که تشابهات این دو کشور بیش از تفاوت های انهاست. همین موضوع سبب شده است که افراد ایرانی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند زندگی راحت تری داشته باشند. ترک­‌ها مانند ایرانی­‌ها مردمانی بسیار خونگرم، مهربان و مهمان‌دوست می باشند. 

ترک ها همانند ایرانی ها علاقه زیادی به هدیه دادن دارند. و هدایایی که آن‌ها به هم تقدیم می‌کنند معمولا شامل صنایع دستی، وسایل تزئینی، لباس‌های سنتی و خاص و اجناس لوکس می باشد؛ همچنین آن‌ها سنت سوغاتی دادن به اقوام نزدیک در هنگام بازگشت از سفر را در فرهنگ خود دارند و آن را رعایت می‌کنند که از این بابت هم با ایرانیان تشابه فرهنگی دارند. از رسوم متداول دیگر ترک‌ها این است که سران و بزرگانشان از گذشته تا کنون در ملاقات‌های تجاری و سیاسی هدیه می‌دهند.

فرهنگ غذایی در ترکیه

ویژگی های منحصر به فرد فرهنگ عثمانی یکی از دلایلی است که باعث شده است که غذاهای ترکی در تمام دنیا معروف شوند. فرهنگ ترکیه، شامل فرهنگ‌­های گوناگون منطقه و ترکیب فرهنگی در نحوه‌ی پخت و پز می باشد. شیوه‌ی آشپزی در این کشور از ترکیب دستورات آشپزی در آسیای مرکزی، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان به وجود آمده و ساختاری چند فرهنگی دارد. ضمن این که غذاهای ترکی جزء غذاهای مقوی دنیا محسوب می­شود. ترک‌ها در آشپزی از گوشت، سبزیجات و حبوبات استفاده می­‌کنند.

مهم­ترین وعده‌‌ی غذاییدر ترکیه صبحانه می باشد که البته در مناطق مختلف و با توجه به فرهنگ غذایی آن مردم متفاوت است. همچنین نان که از اجزای اصلی این وعده غذایی می باشد، در هر محله ای به شیوه خاص ان تولید می شود. یکی‌دیگر از فرهنگ­‌های غذاخوری مردم ترکیه، آن است که در روزهای یکشنبه دور هم جمع می­‌شوند، صبحانه‌ی مفصلی آماده می­‌کنند و از در کنار هم صبحانه خوردن لذت می­‌برند.

یکی از غذاهای مهم ترک‌ها کباب است. مردم ترکیه کباب را به شیوه­‌های مختلفی می‌پزند. آن‌ها در کنار کبابشان با توجه به شکل پخت و پز و موادی که در آن به کار بردند، انواع سبزیجات و برنج و بلغور سرو می­‌کنند.

تعطیلات رسمی درترکیه

درترکیه تعطیلات رسمی شنبه و یکشنبه می باشد. اما تعطیلات ان ها در هر شغلفی متفاوت می باشد. برای مثال کارمندان دولتی عصر شنبه و یکشنبه تعطیل و بخش خصوصی تنها روز یکشنبه تعطیل هستند. تقویم ترکیه، میلادی است و مناسبت‌ها و اعیاد و آغاز سال نو مانند کشورهای غربی با ماه ژانویه شروع می‌شود. از تقویم میلادی برای تعطیلات غیر مذهبی در ترکیه و از تقویم اسلامی هم در جهت تعیین امور مذهبی و جشن‌های مذهبی استفاده می‌شود.

 تعطیلات سال نو در اول ژانویه

  • روز استقلال ملی و روز کودک: در ۲۳ آوریل؛ (در این کشور جشنواره روز کودک برگزار می‌شود).
  •  روز کار و همبستگی: اول ماه می
  •  جشن عمومی روز می: یکم ماه می (فقط در شهر استانبول)
  • روز ورزش و جوانان و روز بزرگداشت آتاتورک: نوزدهم می
  • روز پیروزی: سی ام آگوست (جشن پیروزی در جنگ داخلی در سال ۱۹۲۲)
  • روز جمهوری: ۲۸ و ۲۹ اکتبر (جشن اعلام جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳)

 

 

 

 

 

رویداد ها در ترکیه

  • عید فطر: در ترکیه عید مسلمانان در روزهای اول، دوم و سوم ماه شوال است و به دلیل اختلاف احتساب روزها در تقویم قمری و میلادی، تاریخ آن در تقویم میلادی ثابت نیست. به این عید، عید شیرینی می‌گویند چراکه در این عید مردم به هم شیرینی تعارف می­‌کنند و به مناسبت پایان ماه رمضان، یک ماه عبادت و روزه‌داری را جشن می‌گیرند. از جمله آداب و رسوم ترک‌ها در این عید: زیارت اهل قبور، پوشیدن لباس نو، دید و بازدید خویشاوندان و دوستان هستند.
  • عید قربان: روز دهم ماه ذی الحجه، یعنی هفتاد روز بعد از عید فطر مسلمانان عید قربان را جشن می‌گیرند. عید قربان در ترکیه چهار روز است. تاریخ این عید هم در ماه میلادی ثابت نیست.
  • شب‌های قندیلی یا مولید کندیلی :شب میلاد پیامبر(ص) است که به همین مناسبت آن را هفته‌ی وحدت نیز می‌نامند.
  • رغائیب کندیلی : اولین شب جمعه ماه رجب که در ایران به عنوان شب آرزوها معروف است.
  • میراج کندیلی : مراسم شب معراج ( همزمان با شب مبعث) و در روز 26 رجب برگزار می‌شود.
  • برادت کندیلی: همان شب نیمه شعبان. این جشن‌ها به این دلیل به نام کندیلی یا قندیلی نام­گذاری شده‌اند که شمع و چراغ بر مناره‌های مساجد در این ایام برمی­افروزند. ترک‌ها در این روز شیرینی مخصوصی با همین نام می‌پزند و به اجرای مولودی‌های زیبایی در این روزها می‌پردازند.
  • عاشورا : در گذشته شیعیان ترکیه مراسم عزاداری عاشورا را پنهانی و مختصر اجرا می‌کردند؛ اما امروزه این مراسم عزاداری در مناطق شیعه­‌نشین هرچه با شکوه‌­تر برگزار می‌شود و حتی سنی­‌ها و علویان ترکیه نیز در آن شرکت می‌کنند.
  • شب قدر: شب قدر یکی از شب‌های دهه‌ی آخر ماه رمضان است که در ترکیه هم مانند سایر کشورهای اسلامی، برگزار می‌­شود؛ هرچند به اعتقاد اهل سنت، شب قدر بودن بیست و هفتم ماه رمضان احتمال بیشتری دارد. در این شب مسلمانان ترکیه تا پاسی از شب در مسجد به قرائت قرآن و دعا و مناجات با پروردگار عالم می­‌پردازند.

تفریح در ترکیه
در صورت * تحصیل در ترکیه * نباید  بدون تماشای جاذبه‌های گردشگری این شهر سپری شود. ترکیه کشور شادی است و تفریحات و جاذبه های گردشگری این کشور برای خود ترک ها هم بسیار لذت بخش می باشد. همانطور که ترکیه جاذبه های گردشگری فراوانی دارد، جو بسیار ارام ان هم به جذابیت این کشور افزوده است. و طی سال های اخیر گردشگران و مهاجران زیادی را به خود جذب کرده است. جذاب ترین جاذبه گردشگری ترکیه آلانیا و آنتالیا می باشد. زیرا سواحل این دو شهر مرکز تفریحات آبی این کشور می باشند. تفریحات آبی این کشور شامل غواصی، چتر بازی، در انتالیا و پلاژهای آلانیا و… هستند و هزینه بسیار کمی هم دارند.

یکی دیگر از جاذبه های تفریحی در ترکیه که جزئ رسومات این کشور هم می باشد، حمام ترکی است. خصوصاً حمام سلیمانیه که در شهر استانبول واقع شده و مرکز تفریحات بسیاری از گردشگران، مهاجران و مردم ترکیه می باشد.

ورزش در ترکیه

در قانون اساسی این کشور به موضوع ورزش نیز اشاره شده است. بند 59 قانون اساسی ترکیه: دولت باید سلامت ذهنی و جسمی شهروندان ترکیه با هر سنی را توسعه دهد و مردم را به ورزش کردن تشویق کند. و از ورزشکاران موفق حمایت کند. دولت هم مکان‌های ورزشی مناسبی را در این کشور آماده کرده است و از باشگاه‌های ورزشی حمایت می‌کند. اکثر باشگاه‌های ترکیه در زمینه فوتبال فعالیت دارند. باشگاه‌های معروف فوتبال ترکیه گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش هستند.

در ترکیه محبوب ترین رشته ورزشی فوتبال می باشد. اما رشته های ورزشی مانند: کشتی، بسکتبال، والیبال، دومیدانی و مشت‌زنی طرفداران خاص خود را دارد. ورزشگاه‌های ترکیه از استانداردهای بالایی برخوردارند و برای مسابقات بین‌المللی مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود.

امنیت در ترکیه
امنیت یعنی حفظ حریم شخصی و مالی و هر چیز که در مالکیت فرد است و از تجاوز و تصرف اجباری حفظ می‌شود. با این تعریف، داشتن امنیت یکی از ضروریات برای تمام افراد یک جامعه است. این امر چه برای افرادی که اهل همان کشور باشند و چه مقیم آن‌جا دارای اهمیت است.

ترکیه کشوری توریستی است و امنیت بالایی در شهرهای آن حکم­فرماست. امنیت بالا در این کشور مرهون شرایط اقتصادی  و پایین بودن آمار بیکاری است. گفته شده که پلیس در شهرهای ترکیه کمتر دیده می­‌شود و حضور نداشتن پلیس در سطح شهر می­‌تواند نشانه‌ی آن باشد که تا حدودی امنیت وجود دارد و رفتار مردم، آرام و مدنی است؛ چرا که حضور و تردد پلیس در شهر مربوط به زمانی است که نیاز به حفاظت از امنیت مردم وجود داشته باشد. در اغلب شهرهای ترکیه آرامش و امنیت به ­ویژه برای خانم­‌ها وجود دارد؛ به‌­طوری که دختران و خانم‌­ها می­‌توانند هر ساعت از شب که بخواهند در شهر رفت و آمد کنند و مشکلی هم برایشان پیش نیاید.

خطرات احتمالی برای افراد مقیم ترکیه
ترکیه؛ به عنوان كشوري توريستي در منطقه غرب آسيا،‌ به نسبت كشورهاي عراق و سوريه كه هم‌مرز اين كشور هستند از امنيت و ثبات نسبي بيشتري بهره‌مند است. براي شناخت خطرات موجود در ترکیه، ابتدا لازم است، امنيت و مصاديق آن شناسايي شود تا درك بهتري از خطر ارائه شود.

امنيت يكي از نيازهاي اساسي هر جامعه است، ايجاد بستري امن جهت تصميم‌گيري و شروع به انجام هر كاري، لازمه هر ساختار اجتماعي اعم از خانواده و مدرسه و… است. امنيت به معناي آسودگي از انواع تهديدها و خطرات است. در فضاي ايمن، كسب و كار و معاش و رشد اخلاق و علم تسهيل مي‌شود؛ لذا وجود امنيت لازمه بقا و پيشرفت هر جامعه‌اي است.

امنيت در بخش‌هاي مختلفي مصداق يافته و بقاي و پيشرفت آن حوزه را تضمين مي‌كند. امنيت جاني، امنيت رواني، امنيت شغلي، امنيت جنسي، امنيت مالي، امنيت حقوقي و قضايي و… همگي از نمونه‌هاي امنيت هستند.

گاه افراد از فضاي امن خود سوءاستفاده نموده و با مصونيت‌هاي شغلي و جاني و رواني خود،‌ مرتكب جرم و ايجاد ناامني براي ديگران مي‌شوند. قدرت دولت‌ها و دستگاه‌هاي قضايي در برخورد با تخلفات،‌ مانع ايجاد بستري امن براي متخلفان و بزه‌كاران خواهد بود. دولت‌ها زمينه‌هاي پيشگيري از جرم و بزه را بر عهده دارند و دستگاه قضايي وظيفه برخورد با بزه‌كاران و مجرمين و در صورت نياز، اصلاح آن‌ها را عهده‌دار است.

در ترکیه مانند بسياري از كشورهاي ديگر،‌ با تمام تلاشي كه جهت برقراري امنيت شهروندان صورت مي‌پذيرد، هنوز هم خطراتي متوجه افراد مقيم در اين كشور است. خطرات ناشي از حوادثي چون تصادف و غرق شدن در نتيجه سهل‌انگاري نسبت به قوانين مناطق توريستي قابل پيش‌بيني است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راه‌حل مهاجرتي امن به ترکیه
 

مهاجرت و اخذ ویزا برای مهاجرت به کشوری دیگر دلیلی برای موفقیت نهایی در ان کشور نیست. اما این تازه شروع گرفتاری هاست. کسب اطلاعات لازم راجع به فرهنگ و سبک زندگی مردم یک کشور کمک زیادی برای زندگی در ان جامعه میکند. زندگی در کشوری که مردمان ان همزبان با ما نیستند طبیعتا خطراتی هم خواهد داشت. برای مثال:

  •  احتمال سوءاستفاده مالي از عدم تسلط افراد به زبان
  • عدم آشنايي با محله‌ها و كوچه پس كوچه‌هاي يك شهر بيگانه 
  • عدم آشنايي و تسلط كافي بر مبادلات پولي و مالي
  • سرقت و باج‌گيري‌هاي خياباني
  • مجادلات و زد و خوردهاي خياباني

 هيچ كشوري به طور 100% دارای امنیت کامل نمی باشد. در صورت داشتن انگيزه مهاجرت، با ديدگان باز اقدام كنيد! كلاه‌برداران در هر جایی از جهان مترصد افراد ساده‌لوح و يا ناآگاه نسبت به حقوق شهروندي هستند. برای جلوگیری از کلاه برداران نیاز به آشنایی حقوق شهروندي و قوانين كار کشور مورد نظر می باشد. كيف‌قاپ‌ها و جيب‌برها هم از جمله بزه‌كاراني هستند كه فرقي نمي‌كند در كدام كشور باشند، آن‌ها همواره مشغول كار خود هستند و معاش خود از اين طريق مي‌گذارنند، مراقب جيب و كيف پول و موبايلتان باشيد!

اگر قصد زندگی در کشور بیگانه را دارید با افراد با تجربه در این زمینه صحبت کنید و اطلاعات لازمه را کسب کنید. تا در دام کلاه برداران گرفتار نشوید. 

برای خرید اشیا قیمتی مانند ملک ف خودرو، جوهرات، از طریق سایت های اینترنتی ابتدا اعتبار سایت و مجوز های مربوطه را چک کنید. اما تا جایی که می توانید خرید اشیا گران قیمت را به صورت حضوری انجام دهید.

مرز های ترکیه در سالهای اخیر برای مهاجران غیرقانونی به مقصد های کانادا و انگلیس و فرانسه مرزه ها غیر امنی شده اند. همچنین باید مواظب باندهای قاچاق انسان هم بود. این دسته از افراد در همه جای جهان به خصوص کشورهای توریستی منتظر افراد ساده و طماع هستند. و دقت داشته باشید. که هیچ کالای با ارزشی با قیمت پایین به فروش نمیرسد. 

 

 

 

 

 

 

 

مدارک مورد نیاز در مورد ترکیه را می توانید با استفاده از لینک زیر در پیج اینستاگرام ما مطالعه نمایید.
mohajerat-ielts

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top