ویزای کار ترکیه

در ادامه این مطلب موسسه مهاجرتی دایانا مهاجر به مدیریت استاد حمیدی ( یکی از برترین اساتید آیلتس ) شما را با موضوعاتی همچون انواع ویزای کار ترکیه، هزینه ویزاهای کار ترکیه، مدارک لازم برای ویزای کار، مدارک لازم برای ویزای همراه، میزان حقوق ترکیه، الزامات کار در ترکیه، اشنا می کند. 

مقدمه

همانطور که میدانید کشور ترکیه یکی از بهترین کشور های توریستی می باشد. که هرساله میزبان افراد زیادی از سراسر جهان می باشد. درحال حاظر شرایط اقتصادی ضعیف ایران باعث شده است که افراد زیادی برای دریافت ویزای کار ترکیه اقدام کنند. 

 گردشگران تور ترکیه بر اساس توافق نامه ای که بین ایران و ترکیه صورت گرفته است، میتوانند بدون ویزا وارد ترکیه شوند. اما این توافق نامه تنها در صورت تمایل به دریافت ویزای توریستی امکان پذیر است. و برای دریافت سایر ویزاها از جمله ویزای کار ترکیه باید حتما در این کشور مشغول به کار شوید. هر فرد خارجی که بخواهد در ترکیه مشغول به کار شود ، درابتدا باید یک ویزای معتبر دریافت کنند. این نوع ویزا توسط وزارت کارو امور اجتماعی ترکیه صادر می شود. ترکیه در سال های گذشته از نظر اقتصادی و صنعتی پیشرفت زیادی داشته است و به دلیل نزدیکی به ایران کشور خوبی برای مهاجرت و کار کردن برای اتباع ایرانی می باشد. 

 

افرادی که تصمیم نهایی خود را مبنی بر ترک کشور و کار کردن در کشور ترکیه گرفته اند. در ابتدا باید به نمایندگی های کشور ترکیه واقع در ایران مراجعه کنند، و مدارک مورد نیاز را به ان ها ارائه کنند . سپس مدارک شما به ترکیه ارسال میشوند و در صو.رت تایید ویزا برای متقاضی صادر می شود. پس از صادر شدن ویزا متقاضس باید به این کشور رفته و در انجا ویزای خود را مهر و تایید کند. باید توجه کنید که ویزای کار ترکیه در ابتدا برای مدت 1 سال صادر می شود. و در صورت تمایل به ادامه کار در ترکیه ویزا برای مدت 3 سال و پس از ان برای مدت 6 سال تمدید می شود. پس از ان در صورتی که فرد بدون هیچ مشکلی د راین کشور اقامت داشته است می تواند برای دریافت ویزای کار دائم اقدام کند. 

 

 

 

 انواع ویزای کار 

  1. ویزای کار 1 ساله: این نوع ویزا برای شروع کار و ورود اولیه و اشنایی با بازار کار ترکیه صادر می شود.
  2. ویزای کار دائم: این نوع ویزا برای کسانی صادر می شود که در ترکیه سابقه کار موقت 8 ساله دارند و اجازه اقامت دائم کسب کرده اند. 
  3. ویزای کار مستقل: این ویزا برای کسانی است که پس از 5 سال سابقه کار و زندگی در ترکیه میخواهند مغازه یا کار حرفه خود را به طور مستقل راه اندازی کنند. 
  4. ویزا کارت فیروزه ای: این کارت در ابتدا برای 3 سال صادر می شود. و پس از گذشت 3 سال به صورت دائم صادر می شود. اما در صورتی که دارای شرایط زیر باشید: 
  • ویزای کار دائم
  • سابقه کاری درخشان
  • دارای تحصیلات بالا
  • مشاغلی با ایجاد تاثیرات مثبت در اقتصاد ترکیه

      5. ویزای کار ویژه: این ویزا مختص افراد خاصی می باشد. ازجمله افرادی که با شهروندان ترک ازدواج کرده اند، سرمایه گذاران حوزه علم و فناوری، پناهجویان دارای پذیرش اولیه، افراد تحصیل کرده در رده های بالا، کارشناسان خبره، شهروندان اتحادیه          اروپا، ساکنان قبرس شمالی و افرادی که اجداد ترک دارند در این فهرست قرار می گیرند.

     6. ویزای کار موقت ویژه: این نوع از ویزا مخصوص هنرمندان، ورزشکاران و فیلم سازانی است که بنا به دلایلی باید مدت کوتاهی را در این کشور به سر ببرند.

هزینه ویزاهای کاری ترکیه

هزینه کارت اقامت برای انوع ویزاهای کار ترکیه تقریبا 72 لیر می باشد.

  • ویزای کار موقت یک ساله:   615.70 لیر
  • ویزای کار دائم:   615.70 لیر
  • ویزای کار مستقل:   6152.70 لیر

 

 

 

 

 

مدارک لازم برای ویزای کار

  1.  دفترچه اقامت
  2. برگه اقامت و پاسپورت
  3. چند قطعه عکس
  4. حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
  5. کد رمز دولتی کارفرما
  6. کد ملی ترکیه که مخصوص اتباع خارجی می باشد و از اداره امنیت ترکیه صادر می گردد.
  7. آدرس ایمیل کارفرما
  8. برگه درخواست کار+ پیشنهاد کاریِ کارفرما
  9. تایید مدارک شرکتی تایید شده
  10. مدارک تایید صحت پیشنهاد کاری
  11. برگه درخواست الکترونیکی

مدارک لازم برای ویزای همراه:

  1. پرداخت هزینه کارت اقامت (72 لیر)
  2. گواهی عدم سوء پیشینه
  3. اصل و کپی مدارک هویتی
  4. اخذ شماره مالیاتی برای کلیه اعضای خانواده
  5. اثبات تمکن مالی
  6. بیمه درمانی اعضای خانواده

میزان حقوق ترکیه

میزان حقوق در کشور ترکیه به مواردی همچون: نوع کار، سابقه کاری و مدرک تحصیلی مرتبط است. به طور متوسط میزان حقوق در ترکیه بین 15 الی 105 هزار دلار است.

چند ردیف شغلی و میزان درامد سالانه ان ها:

  • مدیر اجرایی :   105 هزار دلار
  • کارشناس منابع انسانی:   15 هزار دلار
  • حسابدار و مشاور مالی:   75 هزار دلار
  • مدیر پروژه:   39 هزار دلار
  • کارشناس اقتصادی:   63 هزار دلار
  • مدیر فروش:   41 هزار دلار

 

 

الزامات کار در ترکیه

افرادی که میخواهند برای کار کردن به ترکیه مهاجرت کنند. باید بدانند که داشتن تسلط به زبان ترکی، مدرک تحصیلی و سابقه کاری مرتبط  لازمه کار در ترکیه است. در ترکیه اکثریت مردم به زبان اینگلیسی مسلط نیستند. به همین علت شما برای معاشرت با مردم ترکیه باید با زبان ترکی اشنا باشید. پیدا کردن کار در ترکیه کار اسانی نیست برای همین شما باید از اداره های کاریابی در ترکیه بخواهید تا با توجه به تخصص و سابقه کاری و توانایی های شما کار مناسبی برای شما پیدا کنند. 

برخی از مراکز کاریابی در ترکیه:

  • Kariyer
  • Iskur
  • Secretcv
  • Eleman
  • Xing
  • Elemanonline
  • Yenibiris

​ ساعت کار معمول در ترکیه از ساعت 8:30 الی 17 و 45 ساعت در هفته می باشد. در ترکیه کارمندان 14 روز در سال می توانند به مرخصی با حقوق بروند. حداقل دستمزد دریافتی ماهیانه در ترکیه 1134 لیر یا 300 یورو می باشد. هزینه های زندگیِ یک شخص مجرددر ترکیه حدود 500 دلار می باشد. همچنین در ترکیه شغل های نیمه وقت هم وجود دارد، که دانشجویان می توانند در زمان تحصیل در این شغل ها مشغول شوند و مخارج زندگی خود را در بیاورند. 

برای افتتاح حساب ارزی در بانک های ترکیه باید مدارکی از قبیل: شماره مالیاتی، پاسپورت، اجازه کار و اجازه اقامت را به همراه داشته باشید.

 

 

 

 

 

 

  مزایای پاسپورت ترکیه را با استفاده از لینک زیر می توانید در پیج اینستاگرام ما مطالعه بفرمایید.

@mohajerat_ielts

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top