تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه و شرایط بورس تحصیلی در ترکیه

در ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و تحصیل در مقطع دکتری در کشور ترکیه 

با توجه به شرایط های سخت زندگی در ایران بیشتر مردم به فکر مهاجرت افتاده اند. 

تحصیل در ترکیه (شرایط تحصیل و بورسیه تحصیلی)

با توجه به شرایط های سخت زندگی در ایران بیشتر مردم به فکر مهاجرت افتاده اند. تحصیل در خارج از کشور در بین دانشجویان ایرانی متقاضیان زیادی دارد و برای آن ها تبدیل به یک هدف بزرگ شده است. اما کشور ها و مقصد های زیادی هستند برای مهاجرت که هرکدام شرایط و مزایای خاص خود را دارد. ایرانیان در بین کشور های مهاجر پذیر، ترکیه را به دلیل وضعیت آب و هوایی و جغرافیایی انتخاب می کنند. اگر هدف شما مهاجرت تحصلی می باشد می توانید از طریق ویزای تحصیل ترکیه برای گذراندن دوران تحصیل در خارج از کشور اقدام کنید.

ترکیه، کشوری در همسایگی ایران با سیستم آموزشی مناسب

کشور ترکیه برای متقاضیانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند می تواند گزینه ای خوب باشد. و همچنین به دلیل زیبایی هایی که دارد هر سال نظر توریست های زیادی را به خود جلب می کند. به طریقی که در سال 2020 از بهترین و محبوب ترین کشور های جهان برای گذراندن تعطیلات به شمار آمد. مردم با تمدن و با فرهنگ کشور ترکیه ، سطح بالای تحصیل و منطقه های بسیار زیبا و بکر و... دلیلی شده است برای زیاد شدن مهاجران تحصیلی. همچنین در سال 2020 کشور ترکیه به دلیل پذیرش دانشجو های زیاد به عنوان  بهترین مقصد برای متقاضیان تحصیلی شناخته شد.

کمی درباره کشور زیبای ترکیه

به دلیل اورسیایی کشور ترکیه (قسمتی از خاک ترکیه در اروپا و قسمتی دیگر در آسیا) و موقعیت جغرافیایی متقاضیان تحصیل می توانند بدون نگرانی و دلهره ای نسبت به وضعیت آب و هوا ویزای تحصیل ترکیه را اخذ کنند. 

بد نیست که بدانید کشور ترکیه از شمال به دریای سیاه و از جنوب غربی به دریای مدیترانه راه دارد. و کشوری کوهستانی با آب و هوای معتدل با باران فراوان نیر می باشد. جمعیت کشور خوش آب و هوای ترکیه در سال 2020 84 میلیون نفر سرشماری شده است. نسبت تقریبی مردم این کشور مسلمان می باشند. به طریقی که عید قربان و عید غدیر جز تعطیلات رسمی می باشد. زبان رسمی مردم کشور ترکیه  ترکی استانبولی می باشد اما به زبان انگلیسی هم می توانید در این کشور تحصیل کنید. هزینه تحصیل دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را به زبان انگلیسی دارند بیشتر از دانشجویانی که متقاضی تحصیل به زبان ترکی هستند می باشد. 

نگاهی اجمالی به شرایط تحصیل در ترکیه

با توجه به این که کشور ترکیه از نظر کیفیت تحصیلی عالی می باشد و هزینه تحصیل در این کشور نسبت به کشور های مهاجر پذیر  دیگر کمتر می باشد.

کشور ترکیه با توجه به ویژگی هایی که دارد یکی از بهترین کشور ها برای دانشجویان ایرانی محسوب می شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی

تحصیلات در سطح کارشناسی در کشور ترکیه از کم هزینه ترین گزینه های تحصیل برای دانشجویان ترکی زبان که به زبان ترکی استانبول مسلط هستند می باشد. متقاضیان تحصیل خواهند توانست با ارائه مدرک دیپلم و ریز نمرات به دانشگاه مورد نظر خود و قبولی در امتحان ورودی

دوره تحصیل دانشجویان 4 سال طول می کشد و کاملا به زبان ترکی می باشد. هزینه دانشگاه های کشور ترکیه در سطح کارشناسی برای دانشجویان به طور سالیانه. :

​می باشد. 

همچنین در سطح لیسانس متقاضیان تحصیل اجازه کار کردن به مدت 10 ساعت را دارند. 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه کارشناسی ارشد در دانشگاه ها ترکیه در سال:

  • زبان ترکی 300 تا 600 دلار
  • زبان انگلیسی 600 تا900 دلار

می باشد.

همچنین دوره های ارشد و دکتری بخاطر بورسیه تحصیلی طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. 

تحصیل در مقطع دکتری

برای دانشجویان ایرانی یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل در ترکیه مقطع دکتری می باشد. البته این راهم باید گفت که تحصیل برای دکتری در کشور ترکیه مثل کشور های دیگر نیازمند آیلتس با نمره 6.5 به بالا می باشد. که با (79 TOFEL iBT) برابری می کند. متقاضیان تحصیل در کشور ترکیه باید مدارک و رزومه مناسب برای تحصیل و همچنین مقالات بین المللی ISI را داشته باشند. یک دوره زمانی 4 ساله دارد که هزینه 500 تا 1000 دلار را در سال دارد. و در دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه هزیته بین 5 هزار دلار تا 17 هزار دلار می باشد. 

آزمون‌های ورودی برای تحصیل در ترکیه

برای قبولی در دانشگاه های ترکیه متقاضیان تحصیل باید آزمون هایی را بدهند.  3 آزمون وجود دارد که زبان 2 آزمون انگلیسی می باشد. و یکی دیگر به زبان ترکی می باشد. 

آزمون ها به طریق زیر می باشد: 

  • آزمون ترکی تومر (Tomer)

آزمون Tomer (Türkçe Öğretim Merkezi) از معروف‌ترین آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه می باشد. این آزمون مناسب  دانشجویانی هست که متقاضی تحصیل با زبان ترکی می‌باشد، به عبارت دیگر یکی از شروط اصلی ورود به دانشگاه‌های ترکیه همین آزمون است.

  • آزمون یوس (YOS)

آزمون YOS یک آزمون بین المللی برای دانشجویان متقاضی دانشگاه ترکیه می‌باشد که هر سال در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی کشور ترکیه برگزار می‌شود. دانشجویان موفق به کسب نمره عالی در این آزمون می‌توانند به راحتی در دانشگاه‌های برتر این کشور پذیرفته شوند.

مهم‌ترین ویژگی‌ تحصیل در ترکیه این است که برای ادامه تحصیل نیازی به مرتبط بودن رشته تحصیلی دیپلمتان با رشته‌ دانشگاهی شما نیست. برای مثال دانشجویان رشته ریاضی فیزیک می‌توانند برای تحصیل در رشته پزشکی در این کشور آزمون دهند.

 

  • آزمون ست (SAT)

آزمون SAT (Scholastic Assessment Test) یکی دیگر از آزمون‌های ورود به دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌باشد. که برای ورود به دوره‌های کارشناسی در برخی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. آزمون ست شامل موضوعات:

  1. ریاضی
  2. درک مطلب
  3.  نگارش

است.

که مدت زمان این آزمون 45 دقیقه می‌باشد و هزینه شرکت در آن نیز حدود 50 دلار است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه

روند دریافت پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه به نسبت دیگر کشورهای اروپایی بسیار راحت تر می‌باشد. مدارک مورد نیاز با توجه به مقطع و دانشگاه متفاوت می‌باشد.

به طور کلی مدارک مورد نیاز برای دانشگاه‌های ترکیه مانند زیر است:

  • پر کردن فرم پذیرش از دانشگاه‌ مورد نظر
  • مدرک تحصیلی پیشین به علاوه ریزنمرات به صورت ترجمه شده
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) در صورتی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید
  • رزومه تحصیلی نسبتا خوب
  • گواهی تمکن مالی در این کشور
  • گواهی پرداخت هزینه درخواست که معمولا مبلغ ۳۵ تا ۱۰۰ دلار است

مزایای تحصیل در ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه دارای مزایای بسیاری می‌باشد. تعداد بالای دانشجویان بین المللی در این کشورنمایانگر این موضوع می باشد. در این قسمت از مقاله می خواهیم اصلی ترین و مهم ترین مزایای تحصیل ترکیه را شرح دهیم:

مدارک معتبر دانشگاه‌های ترکیه در سطح جهانی

دانشگاه های ترکیه و مدارکی که به دانشجویان داده می شود اعتبار بسیار بالایی در سطح جهانی دارد. 

و دانشگاه های این کشور نظیر:

  •  بیلکنت (Bilkent University)
  •  بغازیچی (Boğaziçi University) 
  • سابانچی (Sabancı University)

​می تواند بهترین راه برای ورود به کار بین المللی باشد. 

از مشکلات هایی که دانشجوهای ایرانی دارند این هست که دانشگاه ایران در سطح رتبه بندی دانشگاه های دنیا نمی باشد. اگر در دانشگاه ترکیه تحصیل می کنید یا قصد تحصیل در ترکیه را دارید آگاه باشید که شانس زیادی برای ورود به بازار کار جهانی دارید. 

تحصیل با هزینه کم و مقرون به صرفه

یکی از ویژگی‌هایقابل قبول و مورد تایید تحصیل در کشور ترکیه، هزینه‌های کم دانشگاه‌ها  خصوصا درسطح های تحصیلی عالی می‌باشد. کشور ترکیه در مقایسه با دیگر کشور‌های اروپایی و کیفیتی که ارائه می‌کند، هزینه‌های تحصیل کم و مقرون به صرفه‌ای دارد. شما می‌توانید با یادگیری و تسلط به زبان ترکی استانبولی، هزینه‌های دانشگاه خود را تا حد امکان کاهش دهید، چرا که تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی کمی گران‌تر از زبان ترکی می‌باشد.

تحصیل بدون نیاز به ویزا برای دانشجویان ایرانی

یکی از ویژگی‌های که باعث شده سالانه دانشجویان زیاد ایرانی برای تحصیل به ترکیه سفر کنند،  نیاز نداشتن به ویزای تحصیلی در کشور ترکیه است. متقاضیان علاقه‌مند به تحصیل در ترکیه می‌توانند با دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر و مقداری هزینه برای تحصیل به این کشور سفر کنند.

نزدیکی فاصله با کشورمان ایران

 از ویژگی‌های خوب تحصیل در ترکیه برای دانشجوهای ایرانی، می توان به  فاصله کم این کشور با کشور ایران اشاره کرد. ترکیه از سمت شرق با ایران همسایه است، و همین مسأله سبب کاهش هزینه‌های رفت و آمد دانشجوهای ایرانی می‌شود.

عدم نیاز به تسلط و مدارک معتبر انگلیسی

متقاضیان تحصیل داوطلب می‌توانند بدون داشتن مدرک زبان قابل اعتبار انگلیسی مانند آیلتس و تافل در رشته‌ دلخواه خود به زبان ترکی مشغول به تحصیل شوند. این از بهترین ویژگی‌هایی است که دانشجویان ایرانی اغلب به دنبال آن هستند. البته شرط این ویژگی تسلط کامل به زبان ترکی استانبولی می‌باشد.

بورسیه‌های تحصیلی در کشور ترکیه

 از ویژگی‌های عالی تحصیل در خارج از کشو می توان به بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی و زندگی برای دانشجویان اشاره کرد . دانشجویان در کشور ترکیه خواهند توانست با رسیدن به معیار‌های دانشگاه‌ها برای دریافت بورسیه که آنچنان سخت هم نیست از این ویژگیبرخوردارشوند. در ادامه مقاله بیشتر درمورد بورسیه های تحصیلی و شرایط دریافت آن‌ها صحبت خواهد شد.

امکان کار کردن حین تحصیل برای دانشجویان

یکی از مزایا و ویژگی هایی که دانشجو های کشور ترکیه از آن برخوردار هستند کار کردن در هنگام تحصیل می باشد. و به متقاضیان تحصیل این اجازه را می دهد که خود را در هزینه زندگی ساپورت کنند. تمامی دانشجویان با توجه به رشته و مقطع تحصیلی خود می توانند در هفته 10 تا 30 ساعت به طور نیمه وقت مشغول به کار شوند. میانگین و حدود حقوق دریافتی این دسته از دانشجویان 13 لیر در ساعت و 260 لیر در طول هفته می باشد.

سیستم آموزشی در کشور غنی ترکیه

بدون تردید  آشنایی و شناخت کادر آموزشی یک کشور برای خانواده‌ها و دانشجویانی که قصد مهاجرت به آن را دارند از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود. این اطلاعات می‌تواند یک دیدگاه کلی نسبت به شرایط سیستم آموزشی و تحصیلی در این کشور به شما بدهد. در کشور ترکیه نظام آموزشی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • آموزش رسمی
  1. سیستم مدرسه ای
  2. آموزشات عالی
  • آموزش غیر رسمی
  1. تمام فعالیت های غیر رسمی در کشور ترکیه

در کشور ترکیه آموزش رسمی اولین دفعه توسط سلطان محمود دوم در سال 1857 اجرا شد. در سال 1926 قانون نهاد پایه گذاری شد که سیستم رسمی آموزش در کشور ترکیه می باشد.  براساس اصلاحات و تغییراتی که در کادر آموزشی ترکیه در سال 2012 به وجود آمد:

  • 5 سال دوره ابتدایی
  • 4 سال دوره متوسطه
  • 3 سال دوره متوسطه دوم یا دبیرستان

​می باشد که  متقاضیان تحصیل باید آن را طی کنند.

 

 

    طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
    Top