گرفتن نمره 8 به بالا در رایتینگ آیلتس

یکی از چالش انگیزترین بخش های آزمون آیلتس مخصوصا در آزمون آکادمیک، رایتینگ این آزمون است. به گونه ای که استاد حمیدی درباره خصوص این موضوع می گویند: اشخاص زیادی حتی انگلیسی زبانان بومی (Native) که دایره واژگان آنان بسیار گسترده است. و همچنین تسلط زیادی به گرامر دارند. توانسته اند در حیطه های دیگر آزمون آیلتس نمرات بالای 8 را نیز کسب کنند. ولی در بخش writing موفق عمل نکرده و به نمره مورد نظرشان را کسب نکرده اند. وی دلیل این موضوع را این گونه عنوان کرد که : اشتباه رایج و اصلی متقاضیان در بخش رایتینگ این است که. چیزی را که می نویسند که در نظر خودشان مطلوب است. و دیگر توجه ای به این نکته نمی کنند که. ملاک های آزمون گیرندگان  (Examiner ها) جهت نمره دادن چیست؟

استاد حمیدی خاطر نشان کرد: که در وهله اول جهت موفقیت در رایتینگ آزمون آیلتس آشنایی شما با نظرات و ملاک های  Examiner ها است:

برای موفقیت در رایتینگ آیلتس  (IELTS Writing) به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

Examiner ها برای همه بخش های آزمون آیلتس جدولی دارند. که مهارت های مورد انتظار در آنها قید شده است. که مشخص می کند متقاضی از 1 تا 9 باید چه نمره ای را بگیرد.

4 مورد در بخش ایلتس برای آزمون گیرندگان حائز اهمیت است. عبارتند از :

Task Achievement

Coherence and Cohesion

Lexical Reference

Grammatical Range and Accuracy

که متقاضیان باید بدانند که در این 4 بخش گفته شد. باید نظر فرد تصحیح کننده را جلب کنند. رایتینگ آیلتس دارای 2 بخش اصلی است. که عبارتند از:

  • Task 1
  • Task 2

وی افزود: در ماژول آکادمیک، Task 1 به طور معمول شامل یک جدول یا پاراگراف می شود. که باید با توجه به اطلاعات داخل جدول یک توضیح بنویسید. و در Task 2 متقاضیان باید درباره موضوع گفته شده. یک Essay که باید نظرات و تحلیل های خود را ارائه کنند.

 موفقیت در Task 1 رایتینگ آیلتس

استاد حمیدی افزود:  Task Achievement یا پاسخ دادن به آنچه که سوال از متقاضیان خواسته، اولین معیار سنجش تصحیح کنندگان رایتینگ آیلتس جهت نمرده دادن است. 

که متاسفانه داوطلبان هنوز تصویر یا نمودار را به طور دقیق درک نکرده اند. شروع به پاسخ دادن می کنند. به طوری که قبل ازهر اقدامی باید بدانید درباره چه چیزی بنویسید. استاد حمیدی اضافه کرد: اگر نوشته شما با موضوع مطابقت نداشته باشد. حتی اگر بهترین نوشته هم باشد. مورد قبول  Examiner نخواهد بود. و امتیاز Task Achievement نخواهید گرفت. و حتی امکان دارد. نمره شما تا 4  پایین بیاید. بنابراین قبل از نوشتن، حتما به شکل یا نمودار داده شده دقت کرده و وقت بگذارید تا کاملا متوجه پیام آن بشوید. همچنین شما عزیزان باید موضوعات کلیدی یا  Key Feature ها را از تصویر خارج کنید. و حتما یادداشت کنید. و به موارد غیر ضروری اهمیت ندهید. به جزئیات دقت کنید. به عنوان مثال در نموداری که به شما اطلاعات آماری ارائه می‌کند به بالا و پایین رفتن‌ها، نوسان‌ها و روند کلی تغییرات توجه داشته باشید.

Coherence and Cohesion

منظور از  Coherence and Cohesion سلختار نوشته و جریان اطلاعات داخل آن است. استاد حمیدی افزود: ساختار یا Structure صحیح تسک 1 رایتینگ آیلتس به طور معمول  یعنی چند پاراگراف که که در پاراگراف اول باید نمودار را وصف کنید، در پاراگراف دوم به موضوعات کلیدی یا Key Feature ها اشاره کنید و در پاراگراف‌های بعدی به جزئیات بیشتر درباره هر Key Feature بپردازید. تسک 1 رایتینگ آیلتس به طور معمول نتیجه گیری یا Conclusion ندارد. همچنین جریان یا Flow یعنی اینکه ایده‌های متفاوت، چطور در یک متن به هم متصل می‌شوند. پیشنهاد استاد حمیدی به شما عزیزان چنین است که. از این شاخه به آن شاخه نپرید و روند کلی توصیف را از ابتدا به انتها حفظ کنید.

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید درباره ساختار متن خود، اینکه نوشته باید چند پاراگراف باشد و هر پاراگراف چه موضوعاتی را در بر بگیرد تصمیم بگیرید. همچنین از آنجا که رایتینگ آیلتس معمولا به شکل کاغذی برگزار می‌شود و شما هم برای ویرایش جملاتتان دکمه Backspace در اختیار ندارید، حتما قبل از نوشتن هر جمله به آن خوب فکر کنید. 

Lexical Reference

استاد حمیدی ادامه داد: Lexical Reference یعنی دامنه واژگانی که شما عزیزان به کار می‌برید و همچنین استفاده از آنها به شکل صحیح. شخص تصحیح کننده در این بخش دو موضوع را در نظر می‌گیرد:

  1. کلمات مختلف هم معنی را بلد باشید.
  2. از آنها در جایگاه یا معانی اشتباه استفاده نکرده باشید. 

توصیه استاد حمیدی به شما عزیزان چنین بود: که از یک کلمه خاص بیشتر از یک بار استفاده نکتید. و اگر چاره ای ندارید این کار را انجام دهید، معادل‌ها (Synonym های) آن واژه را در نوشته خود به کار ببرید یا با ضمیرها (Pronoun ها) و تکنیک‌های ساختاری آنها را از داخل نوشته حذف کنید.

از طرف دیگر، اشتباه بیشتر داوطلبان ما این است که تعداد زیادی کلمه به عنوان هم معنی یا متضاد حفظ کرده‌اند که سر جلسه آزمون آنها را به اشتباه جایگزین کلمه اصلی می‌کنند. به طوری که کلمه‌ای که نوشته‌اند لزوما آن معنی که مد نظرشان است را نمس دهد. و در نتیجه شخص تصحیح کننده نمره بسیار کمی به آنها می دهد. پس نکته مهمی که می توانم به متقاضیان در این باره بگویم این است که. در رایتینگ آیلتس از هیچ واژه‌ای استفاده نکنید مگر آنکه صد درصد مطمئن باشید معنی و کاربرد صحیح آن را می‌دانید. که این موضوع نیز بستگی به تمرین قبلی شما و همچنین شیوه صحیح یادگیری کلمات جدید دارد.

 

منظور از Grammatical Range and Accuracy چیست؟

استاد حمیدی پاسخ داد: خیلی از داوطلبان ما به اشتباه تصور می کنند مشکل شان از به کار نبردن زمان‌های مختلف است! Range به معنی استفاده از Tense های مختلف گذشته، حال و آینده در متن نیست چون این موضوع اصولا در اختیار ما نیست! داوطلبان باید بسته به موضوعی که درباره اش صحبت می‌کنند، باید فعل‌ها و زمان‌های مناسب به کار ببرند.

حتی داوطلبان Native هم که هیچ گونه اشکال ساختاری ندارند اگر ندانند Range به چه معنا است، ممکن است از نظر Grammatical Range and Accuracy نمره بالاتر از 4 نصیبشان نشود!

استاد حمیدی خاطر نشان کرد : تصحیح کنندگان رایتینگ آیلتس، دوست دارند چهار نوع جمله را حتما در نوشته‌های داوطلبان ببینند:

  1. جملات Complex
  2. جملات سوالی
  3. فعل های Modal (مثل could یا might)
  4. جملات شرطی

منظورم از جملات Complex این است که آنچه می‌نویسید بایستی از حالت ساده فاعل، فعل و مفعول درآمده و با استفاده از حروف ربط بتواند اطلاعاتی بیشتر مثل دلیل، هدف، توضیحات اضافی درباره یک کلمه، زمان‌ و مکان و … را برساند. به عبارت دیگر، اگر داوطلبان نتوانند از کلمات زیر به درستی در نوشته‌ شان استفاده کنند احتمالا از نظر Grammar Range نمره بالاتر از 4 نمی‌گیرند. کلماتی که در صورت استفاده نکردن در نوشته تان نمره بالاتر از 4 نمی گیرید. این کلمات عبارتند از: after، although،as،because،even if،even though،if،in order that،once،provided that، rather than،sincr،so that،wich،though،unless،until،when،whenever،where،whereas،who،whether،while، تا آنجا که شما عزیزان می‌توانید جملات ساده را از نوشته خود حذف کرده و با استفاده از کلماتی که ذکر کردم آنها را به فرم Complex درآورید. همچنین نوشته شما در تسک 1 رایتینگ آیلتس حداقل باید 150 کلمه داشته باشد. اگر کمتر بنویسید، نمره از دست خواهید داد.

 برای موفقیت در Task 2 رایتنیگ آیلتس دانستن چه نکاتی لازم است؟

استاد حمیدی توضیح داد: موضوع Grammatical Range and Accuracy در تسک 2 هم درست به اندازه تسک 1 اهمیت دارد.

هر چیزی که درباره کسب نمره‌ای بهتر در بخش اول Writing  خدمت تان عرض کردم در اینجا نیز مهم است. برخلاف تسک 1، نوشته شما در تسک 2 باید حتما یک Conclusion یا نتیجه‌گیری نهایی داشته باشد.

شما عزیزان باید در نوشته خود حداقل از 5 جمله Complex، یک جمله Passive، یک سوال و یک جمله شرطی (Conditional) استفاده کنید.

درباره Accuracy توضیح خاصی ندادم زیرا این موضوع چیزی به جز نداشتن اشتباهات ساختاری، گرامری و دیکته‌ای نیست. بدیهی است که چنین اشتباهاتی نمره داوطلبان را بسیار پایین خواهد آورد و راه حل این مسئله جز تمرین و توجه بیشتر به درست نوشتن نیست.

به عنوان آخرین نکته استاد حمیدی خاطر نشان کرد: حتی اگر در انگلیسی اشکالات گرامری و ساختاری دارید باز هم شما عزیزان باید تلاش کنید در بخش رایتینگ آیلتس از ساختارهای ترکیبی و واژه‌های متنوع زیادی استفاده کنید، چون نمره‌ای که با این کار می‌گیرید قطعا نسبت به نمره‌ای که به خاطر اشتباهات از شما کم می‌شود بیشتر خواهد بود. پس ارزشش را دارد!

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top