دلایل عدم موفقیت در آیلتس

 

ممکن است دفعات زیادی به این موضوع فکر کرده باشید که چجوری در آزمون آیلتس موفق شوید؟

سوالات زیادی درمورد اینکه چرا در آیلتس موفق نمی شوم یا روش های موفقیت در آیلتس از استاد حمیدی پرسیده شد که در این مقاله توصیه های ایشان را مطالعه خواهید کرد.

و همچنین این توضیحات مناسب افرادی که به صورت خود خوان (self-study) برای آزمون ایلتس آماده می شوند نیز هست.

 دلایل موفقیت در IELTS و عدم موفقیت در IELTS

استاد حمیدی می فرمایند: بسیاری از  زبان آموزان، برای رسیدن به  موفقیت مسیری را می روند که مشخص نمی باشد. و در ایران بسیاری از افراد با تلاش و درس خواندن زیاد به هدفی که دوست دارند میرسند.

به نظر می رسد که سیستم آموزشی موفق نیست. چون اکثر مردم می گویند که خوشان درس بخوانند و برای آزمون آماده شوند. غافل از اینکه نمی دانند این آزمون به شکلی متفاوت است  که نمی توان از راه هایی که در مدرسه ودانشگاه 

از آنها استفاده میشد را به کار گیرند.

مثلا توی دانشگاه می توان با حفظ لغات و تهیه پروژ نمره قبولی را کسب کنید و آن درس را به راحتی پشت سر بزارید. ویا با تقلب درس را بگذرانید ولی آیلتس به این صورت نیست.

استاد حمیدی می گویند : دربحث آزمون آیلتس هیچ راه حل خاص و میان بر وجود ندارد! تنها باید با روش درست پیش بروید که  به نتیجه برسید.

 

روش درست در آیلتس به چه معناست!؟

استاد حمیدی می گویند :برای رسیدن به هدف هم راه درست وجود دارد و هم راه غلط ،ولی تاثیرات آن بروی شما زیاد است. فرد با پرداخت هزینه های زیاد برای آیلتس،مدارک تافل،PTE و غیره را می توانید بخرید .متقاضی بسیار زیادی به دنبال خرید مدرک هستند.

مثلا متقاضی که برای مهاجرت به کانادا 8 هزار دلار پرداخت کرده بود و 3 ماه بیشتر زمان برای گرفتن آیلتس 7 را نداشت و نمره او درحد 3 بود. بعد از این که استاد حمیدی برای  ایشان توضیح دادن که مسیر طولانی برای اماده شدن برای آزمون آیلتس وجود دارد. فرد تصمیم گرفت که به سراغ خریدن مدرک برود،متاسفانه به دلیل نداشتن دانش زبانی کافی به مشکل برخود.

استاد حمیدی از همان ابتدا تاکید دارن که هیچ راه میان بری و جود ندارد واگر به صورت کوتاه مدت کار خود را جلو ببرید،و شاید با پرداخت هزینه های زیاد در آینده نزدیک به مشکل برمیخورید. و ایشان بعد ار پشت سر گذاشتن این اتفاق تصمیم گرفتند که مهاجرت خود را به تاخیر بیندازند و در کلاس های آیلتس استاد حمیدی شرکت کنند. و بعد از گرفتن نمره بالا توانستند به کانادا مهاجرت کند برای گرفتن نمره بالا باید از روش درست استفاده کرد. و راه دیگری وجود ندارد.

روش درست در آیلتس،به معنی تلاش برای گرفتن نمره مورد نظر که لازم دارید. از زبان استاد حمیدی افرادی که نمره ی 6 نیاز دارند باید درسطح  Upper-intermediateزبان انگلیسی(B2 طبق CEFR) و به همان میزان آشنا و مسلط به مهارت های چهارگانه آیلتس باشند. نظر استاد این است که زیاد سختش نکنید هرکاری نیاز به تکرار تمرین دارد و زمان براست،درست مثل رانندگی. 

 

بی هدفی و نا امیدی در پروسه آیلتس

از نظر استاد حمیدی ممکن است هوش شما با هوش فرد دیگر متفاوت باشد. به این معنی است که شما درمهارت Speaking زودتر رشد می کنید و این فرد درمهارت Reading بی هدف نا امید می شوید. بعد از رفتن راه اشتباه و آزمون های پی در پی که شرکت کرده و موفق نشده اید و هیچ انگیزه، هدف از دست داده اید و باشنیدن کلمه IELTS کابوسی بزرگ تو ذهنتون میاد.

سوالی که برای همه به وجود آمده است که کسانی که درآزمون آیلتس در مرحله اول شکست میخورند چه چیزی باعث می شود که در دفعات بعد موفق نشوید صدرصد مشکلی وجود دارد که شما درآزمون قبول نمی شوید. وحتما باید به دنبال راحل باشید و برای موفعقیت قدم بردارید.شک نکنید که بی انگیزه بودن و نا امید هیچ چیزی را درست نمی کند. بلکه باعث میشه که شما سال ها امتحان بدهید و قبول نشوید. چرا این کار انجام مید هید؟ به حرف های استاد خود گوش نمی دهید. شاید خیلی کم پیش امده که به حرف های استاد گوش کردید و موفق شده اید.و فکر میکنید که خودتان بهتر از استاد می توانید برای آزمون آماده کنید. اگر به این فکر هستید،چرا کلاس می روید؟

 

حرف گوش نکن ها در آیلتس!

اگر شما به حرف های استاد آیلتس خود گوش ندهید. به عنوان مثال استاد حمیدی به زبان آموزان خود می گوید که لغت حفظ کردن یک کار طولانی و تاثیر رو ی موفقیت شما در مهارت Reading آیلتس ندارد. براساس پس زمینه شما و یا حرف های دوستانتان می گویند، شما حتما باید کل یک کتاب سمی 504 را بخوانید تا نمره 6 آیلتس بگیرید. به حرف های استاد حمیدی گوش نمی دهید. و قطعا ایمان دارید واما وقتی در آزمون قبول نشدید و نتیجه نگرفتید،کم کم متوجه می شوید که باید از روش درست برای آمادگی IELTS مسیری دیگر است و فکر میکنید با چند بار امتحان دادن بالاخره قبول می شوید.

آیا آزمون آیلتس شانسی است!؟

آیلتس کمی شانسی است این موضوع درست است آن هم بخاطر خودتان است.چطور؟ آیلتس شناسی است چرا چون که راجب موضوعات خاصی ،هیچ ایده و اطلاعاتی نداشته باشید و یا ساختارتسلط داشته باشید.و برخی دیگر نه: نتیجه عملکرد شما پایین خواهد آمد. احتمال دارد شما امروز در آزمون نمره خوبی در آیلتس بگیرید و شاید این آزمون فردا آزمون مجدد آیلتس شرکت کنید. نمره مورد نیازرا نگیرید. چرا که موضوعات و مباحث زبانی تغیر میکند. 

 

سنگ مفت، آیلتس مفت!

بنظر استاد حمیدی راه حل این نیست که چند بار در آزمون شرکت کنید تا بالاخره نمره ی مورد نیاز را به دست آوردیم. داستان *سنگ مفت گنجشک مفت* نیست. هیچ چیز در این آزمون مفتی نیست! نه هزینه ،نه زمان و انگیزه وانرژی شما. راه حل آن است که شما خود را برای آزمون آماده  کنید به هر نحوی حتی اگر اتفاقی بیفتد شما تلاش کنید نمره مورد نظرتان را دریافت کنید. نه این که هیچ کاری انجام ندهید و دستتان را روی زانوی خودتان  می گذارید ،خیلی خوب است وشما برای موفقیت توی زندگی خود روی کسی حساب باز نکرده و دستتان روی زانوی خودتان بگذارید. این به این معنی نیست که شما منتظر هستید دیگران برای شما کاری انجام دهند و خود شما تلاشی نکنید. این اصطلاح به معنی این نیست که از دیگران مشورت و راهنمایی نگیرید.

راه حل این نیست که بارها در آزمون شرکت کنیم تا بالاخره نمره ی مورد نیاز را به دست آوریم. داستان «سنگ مفت گنجشک مفت» نیست چرا که هیچ چیز در این آزمون مفتی نیست! نه هزینه ی آن، و نه زمان و انگیزه و انرژی شما. راه حل اما آن است که شما خود را برای نمره ی دلخواه آماده کنید به شکلی که هرچه اتفاق افتاد، شما همچنان بتوانید نمره ی دلخواهتان را کسب کنید.دستتان را روی زانوی خودتان می گذارید. بسیار پسندیده است که برای موفقیت در امور زندگی، شما روی کسی حساب نکرده و دستتان را روی زانوی خودتان بگذارید. اما این اصطلاح زمانی استفاده می شود که شما چشم به راه کمک از طرف دیگران هستید و خودتان تلاشی نمی کنید؛ اما به این معنا نیست که از دیگران مشورت و راهنمایی نگیرید.

 

آیا می توانیم به تنهایی به موفقیت در آیلتس دست پیدا کنیم؟

از نظر استاد حمیدی شما در هرکاری، باید سعی کنید. از راهنمایی اساتید و مربیان کار بلد استفاده کنید.و بعد با تلاش خودتان و نظارت استاد، حتما می توانید در کاری موفق شوید. کیو ساکی می گوید: هر چقدر هم هزینه کنید،بازهم کم است: ولی این به این شرط است که استاد و مربی شما کار بلد باشد.

استاد حمیدی می گویند :اگر فرد بخواهد خود این مسیر را برود. احتما زیادی وجود دارد که به نتیجه نرسد اگر هم برسد حتما زمان و انرژی زیادی را از دست خواهد داد و نتیجه به دست امده مورد نظر نخواهد بود.از راهنمایی های یک مشاور خوب استفاده کنید.به خودتان زمان نمی دهید.برای هرکاری در زندگی ،شما نیاز به تمرین، تکرار در طول زمان دارید. و هیچ راه میان بر برای زوتر رسیدن وجود ندارد. آزمون آیلتس شامل چهار مهارت است که به جز با تمرین  کردن در طول زمان به دست نخواهد امد. اگر دوست دارید به سرعت رشد کنید و موفق بشوید،نمی شود!

 

در جست و جوی معجزه ای برای موفقیت در آیلتس!

اگر به دنبال معجره، جادو برای موفقیت هستید. استاد حمیدی متعقد هستند معجزه زمانی اتفاق میفتد که شما با نگاه به گذشته خود زمان زیادی برای رسیدن به هدفی تلاش کرده باشد.به نقل از مدیران ارشد شرکت های بزرگ دنیا،موفقیتی یک شبه (An Overnight Success)، در واقع ده سال تلاش و کار صادقانه پشت آن است یا بیشتر. برای آزمون آیلتس نیز موفقیت به همین صورت می باشد. ولی مدت زمان با توجه به داوطلب آیلتس تغیر می کند. در آمادگی IELTS جوگیری و استرسی یکی دیگر از دلایلی که شما را از موفقیت درآزمون IELTS باز می دارد. هیجان کاذب و تخریب گر استرسی است. چرا؟ چرا جوگیر می شویم؟ و چرا استرس می گیریم؟ در ادامه مقاله استاد حمیدی پاسخ را به شما می گویند.

پاسخ سوال اول:

چرا در آمادگی آیلتس جوگیر می شویم؟

اگر فرد تحت تاثیر عوامل محیط و فشار های وارده از محیط اطراف خود  که شامل پدیده، افراد، و غیره شوید و بدون کنترل و برخلاف میل باطنی به آنها تن بدهید، شما جوگیر شده اید! مثلا در جمعی دانشجویان ارشد حاضر می شوید که همه آن ها تا ماه دیگر به کشوری مهاجرت کرده و چند نفر آن ها آیلتس 7 دارند و چند نفر دیگر نزدیکند. و شما باید سرکلاس EIementary بشینید. شما به صورت ناگهان متوجه می شوید که چقدر از دنیا عقب هستید و این دوستان چقدر *خفن* و *خارجی* هستند! برای همین نتیجه می گیرید باید هرچه زوتر آیلتس خود را گرفته  و به کشوری مهاجرت کنید! شما اسیر این افراد جوگیر می شوید که IELTS خود را تا ماه آینده بگیرید!!!! آن هم بانمره ی 7.5 که نشان دهید از آنها برتری دارید! اما چطور؟!

 

پاسخ سوال دوم:

چرا در آمادگی IELTS استرس می گیریم؟

از نظر علمی ، شما هروقت در شرایطی قرار بگیرید که ندانسته  های شما بیشتر از دانسته هایتان بیشتر شود.دچار اضطراب یا Stress می شوید. آزمون IELTS نیز  شامل این قضیه می شود. فرد خود را یه صورت کامل برای آزمون آیلتس آماده نکرده و از آن جا که آزمون تمامی مهارت های شما را بررسی نمی کند و ممکن است از بخش های که شما تسلط کافی ندارید از شما امتحان بگیرد، دچار استرس می شوید. چرا که نمی دانید قرار است از کدام مطلب نخوانده از شما سوال پرسیده شود.

 

و اما مهم تر از همه، راه حل:

راه حلی برای جوگیر نشدن در مسیر آیلتس

بسیار ساده است.واضح روشن! برای اینکه در آمادگی آزمون آیلتس جوگیر نشوید،واجازه ندهید که محیط اطراف به شما چیزی را تحمیل کند و یا برخلاف میلتان باشد و یا تا با امروز دوست نداشتید این کار را انجام دهید. اگر با چیزی آشنا شدید که احساس کردید به آن علاقه دارید.به سمت روش درست آن قدم برداشته و به صورت منطقی اصولی و شدنی حرکت کنید. و با آمادگی کامل و مناسب و شرکت درآزمون ایلتس در زمان مناسب، حتما فشار استرسی شما کمتر خواهد شد و به صورت عملکرد و نتیجه ی  بهتری نیز از شرکت در آزمون خواهید داشت.

 

دلایل عمده ی عدم موفقیت در آیلتس

در ادامه برای شما از عواملی خواهیم گفت که باعث می شود در آزمون آیلتس موفق نشوید

 

در آمادگی آیلتس، برنامه ریزی منطقی ندارید 

فرد ده هزار دلار برای مهاجرت هزینه کرده است: 6 مقاله چاپ شده دارد : در انگلستان خانه اجاره کرده: همسر فرد شش ماه در نروژ ساکن است : فرزندتان در دانشگاهی در سوئد در حال تحصیل است: برادرتان در استرالیا شاغل است و منتظر شما و هنوز گیر نمره آیلتس هستید و بعداز مدت ها بسیار زیاد شرکت تو کلاس های خصوصی و گروهی آیلتس ،هنوز برای آزمون آماده نیستید.

 

استادی حمیدی می فرمایند :موفقعیت در آیلتس چیزی نیست که یک شبه به دست آید. موفقیت جز با برنامه ریزی بلند مدت، پشتکار، صبر و تلاش به دست نخواهد امد :چه آزمون آیلتس باشد،چه هرچیز دیگری. ویژگی های برنامه ریزی منطقی برای موفقیت در آزمون آیلتس به این شکل است: 

 

  1. برسی وضعیت کنونی دانش زبانی وچهار مهارت زبان انگلیسی
  2. مشخص کردن هدف
  3. مشخص کردن زمان
  4. برنامه ریزی تمرینی زبان عمومی وتلفیقی درست و اصولی آن چهارگانه ی IELTS
  5. تمرین و پیشروی منظم و روی برنامه 
  6. انجام تمرینات کوتاه اما مداوم
  7. برسی منظم توسط یک ناظر حرفه ای
  8. شرکت در آزمون های آزمایشی آیلتس
  9. رسیدن به آمادگی بیش از نمره ی دلخواه​​

 

شرکت در آزمون آیلتس و موفقیت در آیلتس را دست کم می گیرید

امکان دارد فرد پیش خودش فکر کند: چون بامعدل بالا از دانشگاه سراسری فلان فارغ التحصل شده و جز تیز هوشان هست و 6 مقاله ی چاپ شده در مجلات معروف و معتبر دنیا و چون جز هیئت علمی هستم. آیلتس برای من بسیار راحت خواهد.این افراد هنگامی که وارد پروسه آمادگی می شوند،ترسیده و متعجب می شوند!چون آیلتس متفاوت است!استاد حمیدی نمی گویند خیلی سخت طاقت فرسا است اما ممکن است کمی از تصور شما خارج باشد. چرا باید بیشتر از 9 هزار موسسه ی معتبر در سراسر دنیا (دانشگاه ها و کالج ها، شرکت ها،دفاتر مهاجرتی، و سازمان های بین الملی حرفه ای تخصصی) این مدرک را می پذیرند؟ سال هاست که امریکا هم این مدرک را می پذیرد چرا که بسیار حرفه ای و قدرتمند است.

 

شاید شما بگویید: <من شش سال درس خواندم تا برای ارشد آماده شده ام و تا سال دیگر بعد از شش سال ،پس از اخذ مدرک فوق لیسانس ، آیلتس را شش ماه گرفته و به کانادا مهاجرت می کنم.> ولی شما نمی دانید که ممکن است نزدیک به دوسال  زمان میبره البته این زمان به میزان سطح زبان انگلیسی شما تلاش، پشتکار و سخت کوشی شما بستگی دارد. در ضمن حضور یک استاد و مربی حرفه ای لازم است درغیر این صورت زمان طولانی تر خواهد شد. 

 

می خواهید عملکردی فوق العاده عالی در زبان و آیلتس داشته باشید

در این مورد شما و استاد آیلتس تارا کلافه خواهد کرد! افراد زیادی را دیده ایم که درمسیر اشتباه قرار گرفته اند و امروزه برای آمادگی آیلتس ،اشتباهات دیگران را گوش می دهند. بعضی ها فکر میکنند که باید در صحبت کردنشان از ساختار پیچیده و از لغت های خیلی پیشرفته در سطح Advance استفاده کنند : آن ها نمی دانند  برای دریافت نمره 6 فقط باید نکات ساده و با استفاد درست از کلمات و لغت ها و ساختارها و راحت و روان صحبت کردنشان ، می توانند این نمره را کسب کنند. بنظر شما آنها چه می کنند؟ تلاش می کنند که از تمام دانش حفظ شده استفاده کنند و در نتیجه Fluency  پایین میاد و درنتیجه نمره کم می شود و اعتماد بنفس شما را می گیرد. چرا این کار می کنید؟!!

 

شما فقط باید به حرف های استاد حمیدی گوش کنید. نمره 6 می خواهید، یا 8 !! نیازی نیست خیلی خوب باشید ! فقط درحد نمره که میخواهید باشید! نباید به حرف دوست های که چیزی نمی دانند گوش نکنید. آنهای که می گویند کتاب 504 را باید بخوانید که ئرآیلتس موفق شوید! این افراد چه بدانند چه ندانند آلوده هستند! یا این که کلاس آیلتس گروهی متفاوت می روید و دوره های خصوصی IELTS می گیرید.  ولی هیچ کدام فایده نداشته است.

 

جمع بندی دلایل عدم موفقیت در آیلتس

از نظر استاد حمیدی اگر شما در کلاس های گروهی ،نمیه گروهی، نیمه خصوصی یا حتی دوره خصوصی آیلتس شرکت کرده و با شرکت می کنید و هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ای قطعا یکی از مشکل های زیردارید.:

  1. انتظار زیادی از خود دارید. برای مثال شما در سطح Elementary هستید ولی دوست دارید در سطح استادتان صحبت کنید!
  2. به حرف های استاد تان گوش نمی دهید میخواید به روش خود کار کنید یا بیشتر به حرف های اطراف و دوست هایتان گوش می دهید.تا استاد و فقط کلاس می روید که خوش بگذرانید!
  3. وقت کم می گذارید، باید درنظر داشته باشید که IELTS دارای چهار مهارت است. برای هر مهارت با تمرین و تکرار در مدت زمان به دست می آید. مثلا شما پزشک هستید و صبح زود تا اخر وقت سرکار هستیدزمانی برای مطالع تمرین ندارید. هرچقدر هم کلاس IELTS بروید نمره مورد نظر نخواهید گرفت!
  4. هدف مشخص ندارید ومنتظر دیگران هستید. فراموش نکنید که شما خودتان می توانید کاراهای خود را انجام دهید و مسئول زندگی خودتان هستید، چه موفق شوید، چه نشوید!
  5. موسسه زبانی که درآن کلاس می روید، استاد و سیتم برنامه خوبی ندارد. بنا به هر دلیلی ایراد از آموزشگاه است. اگر در این حالت باید آموزشگاه خود را عوض کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید. درصورتی که به اموزشگاه دیگری بروید  و مشکل قبلی را داشته باشید جزء اینکه آموزشگاه زبان دوم هم مشکل داشته باشد.
  6. استاد خوب ندارید! امکان دارد استاد تان زبان خوبی داشته باشد اما نتواند به خوبی آموزش  دوره زبان عمومی و دوره آیلتس دهد.

 

استاد خوب آیلتس چه کسی است؟

یکی از دلیل های مهم موفق نشدن شما در آیلتس نداشتن استاد خوب است. ممکن است مدرس شما زبانش خوب باشد و به عنوان مدرس Native باشد،این تعین کننده نیست که او استاد خوبی است یا استاد آیلتس باشد. و اینکه اگر کسی را به شما معرفی کردن که سرشناس درآیلتس است و اسم رسم بزرگی دارد، دلیل نمی شود که او استاد خوبی است و تدریس بلد است شما باید بگردید.

متاسفانه یک سری از استاید خود را ممتحن یا Examiner آیلتس معرفی می کنند و داوطلب ها هم فریب ممتحن بودن را می خورند. اول ایکنه ممتحن آیلتس حق ندارد بگویید که ممتحن است و برای خودش تبلیغ های کاری انجام دهد. دوم اینکه حتی اگر کسی ممتحن بود دلیل نمی شود که او استاد آیلتس خوبی است! شماباید به سابقه استاد نگاه کنید و کارنامه آیلتس ایشان را چک کنید. بعضی از استادید آیلتس خود در آیلتس شرکت نکرده اند! و مسیر پیشروی و موفقیت در IELTS را ندانند! درست است؟ 

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top