ویزای تحصیلی ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا از معتبرترین دانشگاه‌های جهان هستند. شما با تحصیل در دانشگاه های ایتالیا این فرصت را به دست می آورید که از انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا استفاده کنید. علاوه بر آن با تحصیل در ایتالیا شانس سفر به کشورهای حوزه شنگن را هم به دست می آورید. شما باید بالافاصله بعد از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه های ایتالیا، درخواست ویزای تحصیلی دهید. ویزای تحصیلی ایتالیا با توجه به مدت زمان و هدف اقامت شما، در انواع مختلفی موجود است. ویزاهای تحصیلی ایتالیا بین 50 تا 200 یورو متفاوت است. 

شرایط و نحوه درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا

پس از اینکه از دانشگاه مورد نظر خود در ایتالیا پذیرش گرفتید، باید از طریق سفارت یا کنسولگری ایتالیا در ایران برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. شما برای اخذ ویزای تحصیلی باید حداقل از 3 ماه قبل از ورود به ایتالیا درخواست دهید زیرا زمان پردازش درخواست ویزا ممکن است بین ١ تا ٣ هفته و گاهی بیشتر طول بکشد. بعد از ارسال درخواست ویزا به سفارت ایتالیا، تقریبا 4 تا 6 هفته قبل از مصاحبه، برای آن آمادگی داشته باشید.

انواع ویزای تحصیلی ایتالیا
ویزاهای تحصیلی ایتالیا در دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد. 

  • ویزای نوع C: این ویزا به شما امکان اقامت و تحصیل سه ماهه در ایتالیا را می دهد. این ویزا کوتاه مدت است.
  • ویزای نوع D: این ویزا به شما امکان 90 روز اقامت را می دهد و پس از دریافت این نوع ویزا می توانید نوع آن را به ویزای دانشجویی تغییر بدهید. شما برای تحصیلات طولانی‌ مدت در ایتالیا، به این ویزا نیاز خواهید داشت. این ویزا بلند مدت است.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا
مدارکی که برای ویزای تحصیلی باید ارائه دهید، در زیر آمده است.

  • نامه پذیرش از دانشگاه موردنظر: باید یک نامه تأیید از دانشگاه ایتالیا ارائه دهید که وضعیت شما را به‌عنوان دانشجو ثابت کند.
  • گذرنامه معتبر: باید اطمینان داشته باشید که گذرنامه شما دارای دو صفحه خالی است و در طول مدت اقامت شما، منقضی نمی‌شود و دارای اعتبار است.
  • عکس پرسنلی: این عکس باید در اندازه گذرنامه و اخیرا گرفته شده باشد.
  • اثبات تمکن مالی: حداقل تمکن مالی مورد نیاز در یک ماه ۴۴٨.٠٧ یورو و مجموعاً ۵٨٢۴.٩١ یورو در سال است.
  • بیمه درمانی: پوشش بیمه‌ای مناسب برای درمان پزشکی و بستری شدن در بیمارستان برای اخذ ویزای دانشجویی مورد نیاز است. (هزینه این بیمه درمانی ١۵٠ یورو یا ١٧١ دلار برای سال اول تحصیلی است)
  • اثبات وجود منابع مالی مورد نیاز برای بازگشت به کشور: اثبات وجود این منابع مالی نشان ‌می‌دهد که فرد متقاضی از عهده تمام هزینه‌های زندگی خود در این کشور برمی‌آید.
  • ارائه یک کپی از برنامه سفر: این برنامه شامل تاریخ صحیح پرواز، شماره پرواز و تاریخ حرکت است.
  • فرم درخواست ویزا: باید فرم درخواست ویزای ایتالیا را چاپ کرده و تکمیل کنید.
  • ارائه گواهی عدم سوء‌سابقه
  • ارائه رزومه تحصیلی (در صورت وجود): اگر در مقاطع قبلی، در دانشگاه دیگری تحصیل‌ کرده‌اید، باید کپی سوابق تحصیلی قبلی را نیز ارائه دهید.
  • ارائه مدرک زبان: رایج‌ترین مدرک زبان مورد قبول برای ویزای تحصیلی ایتالیا، مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره ۶ و یا گواهی زبان تافل با حداقل نمره ٨٠ (برای تحصیل به زبان انگلیسی) و مدرک زبان ایتالیایی حداقل در سطح B2 (برای تحصیل به زبان ایتالیایی) است.
  • اثبات شرایط اقامت در ایتالیا

اگر والدین تمایل به اعزام فرزند خود به ایتالیا را دارند، باید رضایت نامه ای را به صورت مکتوب به سفارت ایتالیا ارائه دهند.

كليه مدارکی که به زبانی غیر از ایتالیایی یا انگلیسی نوشته شده‌اند، باید دارای ترجمه باشند. همچنین، دانشجویان بین‌المللی باید به‌روزترین اطلاعات در خصوص لیست الزامات و هزينه مدارک را از سفارت ایتالیا کسب کنند، زیرا این موارد هر از گاهی تغییر می‌کنند.

 

مراحل اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا باید مراحلی را طی کنید که در زیر آورده ایم.

  • یافتن دانشگاه در ایتالیا

در ابتدا باید از دانشگاه های ایتالیا پذیرش بگیرید و برای این منظور باید در آزمون های ورودی دانشگاه پذیرفته شوید. پس از ارائه ی پذیرش در دانشگاه، می توانید درخواست ویزای تحصیلی بدهید. 

  • یافتن نزدیکترین سفارت ایتالیا یا پست کنسولی در کشور خود 

سفارت ایتالیا درخواست ویزای دانشجویی شما را ارزیابی می کند و همچنین تایید مدارک شما به عهده سفارت ایتالیا است. برای ورود به سفارت ایتالیا در ابتدا باید با سفارت تماس بگیرید و تاریخ ملاقات تعیین کنید  سپس در زمان تعیین شده به سفارت مراجعه کنید. توصیه می‌شود به خود زمان دهید تا به‌طور کامل برای مراحل درخواست و مصاحبه از جمله آماده‌سازی مدارک مورد نیاز، آماده شوید.

  • یادگیری زبان ایتالیایی در سطح مقدماتی 

یادگیری زبان ایتالیایی هرچند در سطح مقدماتی می تواند در مصاحبه شما تاثیرگذار باشد. 

  • بارگیری فرم درخواست ویزا از وب سایت سفارت 

فرم را با اطلاعات کامل و صحیح پر کنید. کلیه ی اسناد و مدارک را جمع آوری کنید. اگر هر گونه تغییری در شرایط درخواست ویزا ایجاد شد، با سفارت تماس بگیرید.  

  • پرداخت هزینه درخواست ویزا 

شما در هر صورت باید هزینه درخواست ویزا را پرداخت کنید حتی اگر درخواست شما ریجکت شود. در هر دو صورت هزینه، قابل برگشت نیست. 

  • مراجعه به سفارت ایتالیا در تاریخ تعیین شده 

همه مدارک لازم (کپی، اصل مدارک و همچنین کپی و رسيد هزينه درخواست ویزا) را همراه داشته باشید. پس از مصاحبه، افسر کنسولی یک رسید تأیید به شما ارائه می‌دهد که تأیید کننده درخواست ویزای دانشجویی است.

  • منتظر ماندن برای نتیجه درخواست ویزا

زمان اعلام نتایج را می توانید در وب‌سایت سفارت ایتالیا بررسی کنید. اگر درخواست شما موفقیت‌آمیز شد، به سفارت مراجعه کنید تا شخصا ویزای دانشجویی تأیید شده خود را دریافت کنید.

هزینه ویزای تحصیلی ایتالیا
هزینه درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا، ۵٠ یورو (۵٧ دلار) است و همانطور که گفته شد این هزینه غیر قابل استرداد است. همچنین هزینه درخواست مجوز اقامت که از طریق ایستگاه پلیس محلی انجام می‌شود، حدود ٧۶ یورو (٨۶ دلار) است. تمدید مجوز اقامت در ایتالیا پس از اتمام اعتبار امکان پذیر است. تمدید اجازه اقامت از طریق ایستگاه پلیس محلی انجام می‌شود.

شرایط سنی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا
به طور کلی دانشگاه های ایتالیا محدودیت سنی برای پذیرش دانشجو ندارند. دانشجویان در هر سنی می توانند وارد دانشگاه شوند. به این نکته توجه کنید  اگر زمان زیادی از فارغ التحصیلی شما گذشته باشد، ممکن است سفارت ایتالیا در خصوص صدور ویزا سختگیری کند. بنابراین در صورتی که سن شما بیش از سن معمول باشد باید دلایل موجهی برای گپ تحصیلی خود ارائه دهید. سن نرمال برای هر مقطع را در زیر آورده ایم.

  • مقطع کارشناسی: ۱۸ تا ۲۵ سالگی
  • مقطع کارشناسی ارشد: ۲۳ تا ۲۹ سالگی
  • مقطع دکترا: ۲۶ تا ۳۲ سالگی

اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید، بهتر است در محدوده سنی نرمال آن مقطع تحصیلی باشید. 

 

اجازه اقامت دانشجویی از طریق دریافت ویزای تحصیلی
 شهروندان خارج از اتحادیه اروپا، باید پس از گذشت 8 روز کاری پس از ورودشان به ایتالیا، درخواست مجوز اقامت خود را بدهند. به‌ همین دلیل نیاز است برای کسب اجازه اقامت در ایستگاه Questura (ایستگاه پلیس) محلی خود ثبت‌نام کنند. در آنجا، یک کیت برنامه با فرم‌ های لازم دریافت خواهند کرد. همچنین باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • کپی گذرنامه، به‌ویژه صفحه اطلاعات محل اقامت شما و صفحات ویزای شما.
  • کپی بیمه درمانی.
  • کپی نامه پذیرش از دانشگاه.

بعد از ارائه این مدارک و تکمیل فرم‌های مربوطه، اداره پست محلی رسیدی را صادر می‌کند که درخواست مجوز اقامت تایید می شود.

اجازه کار با ویزای تحصیلی ایتالیا
بورسیه های مختلفی در ایتالیا وجود دارد که که دانشجویان با استفاده از آنها می توانند قسمتی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند. همچنین هزینه تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا به نسبت سایر کشورها مناسب تر است و علاوه بر آن بورسیه های مختلفی وجود دارد. همچنین امکان کار همزمان با تحصیل در ایتالیا وجود دارد. با وجود بورسیه‌ها، برخی از دانشجویان نیاز دارند که بخشی از هزینه‌های خود را از طریق کار تأمین نمایند. دانشجویان بین‌المللی با مجوز اقامت معتبر، مجاز به کار حداکثر ٢٠ ساعت در هفته و ١٠۴٠ ساعت در سال هستند.

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top