چرا مهاجرت؟

در سالهای گذشته، به دلیل بالا رفتن تحریم ها اغلب ایرانیان تصمیم به مهاجرت گرفتند . مهاجرت می تواند به دلیل آینده کاری ، درآمد و قدرت بیان باشد . اکثر ایرانی های که در کشورهای خارجی  تحصیل می کنند بعد از فارغ التحصیلی به ایران بر نمی گردند و در همان کشور محل اقامت خود مشغول  به کار در حیطه تخصص خود می شوند .

دلیل مهاجرت ایرانیان

در سالهای گذشته، به دلیل بالا رفتن تحریم ها اغلب ایرانیان تصمیم به مهاجرت گرفتند . مهاجرت می تواند به دلیل آینده کاری ، درآمد و قدرت بیان باشد . اکثر ایرانی هایی که در کشورهای خارجی تحصیل می کنند بعد از فارغ التحصیلی به ایران بر نمی گردند و در همان کشور محل اقامت خود مشغول به کار در حیطه تخصص خود می شوند . به علاوه آنها به دیگر افراد می گویند که در کشورهای دیگر آینده ای روشن تر در انتظار شماست . به گفته کارشناسان این امر باعث کمبود نیروی متخصص ، نو آوری و بهره وری و همچنین موجب عدم پیشرفت و ترقی اقتصاد ایران می شود . 

از عمده ترین دلیل مهاجرت ایرانیان تحصیلکرده  این است که آنها در کشوری فارغ التحصیل می شوند که اقتصاد آن قادر به استخدام آنها نمی باشد . علاوه بر آن پایین آمدن ارزش پول ، تورم و افزایش تحریم ها باعث مهاجرت کارکنان با تحصیلات عالی شده است .  بر اساس گزارشات بدست آمده در سال 2020 حدود 900 استاد دانشگاه مهاجرت کرده اند . همچنین وضعیت مناسب کشورهای غربی برای مهاجران تحصیلکرده باعث تمایل ایرانیان به مهاجرت می شود . آمریکا کشوری ایده آل برای ایرانیان تحصیلکرده بوده بر اساس گزارشات سازمان ملل متحد، از سال 2019 پذیرای بیشتر از 30 درصد از ایرانیان خارج از کشور است .

مهاجرت ایرانی های تحصیل کرده  هزینه های اقتصادی زیادی برای ایران دارد . وزیر علوم وقت،رضا فرجی دانا در سال 2014 برآورد کرد خروج استعداد ها از کشور سالانه ضرری 150 میلیارد دلاری به همراه درد . همچنین ایرانیان مقیم کشورهای خارجی تحصیلات و درآمد خوبی دارند . تا سال 2019 قریب به 60 درصد از مهاجران ایرانی در آمریکا حداقل مدرک لیسانس و بیشتر از 30 درصد  مدرک تحصیلات حرفه ای داشتند . درآمد خانواده های ایرانی مهاجر نزدیک به( 79 هزار دلار ) ، بیشتر از ساکنین متولد  آمریکا (66 هزار دلار ) بود .

مزایا و معایب مهاجرت

در حقیقت ما سازنده شرایط خوب برای زندگی خودمان هستیم . ما توانایی تغییر جامعه و شرایط را نداریم اما می توانیم برای رهایی از آن وضعیت به کشوری دیگر با شرایط بهتر مهاجرت کنیم . این بهترین خوبی مهاجرت و مهم ترین دلیل آن است . مهاجرت یعنی عوض کردن محل زندگی و رو به رو شدن با شرایط جدید است به همین جهت  سردرگمی ،عدم توانایی برقراری ارتباط ،احساس دلتنگی  نیز به همراه دارد . از این جهت هر شخص هنگام تصمیم گیری علل مهاجرت و سختی ها و معایب آن را باید بررسی کند و بر اساس آن تصمیم گیری کند .

روشهای مهاجرت

روشها مهاجرتی گوناگونی جهت مهاجرت وجود دارد مثل : مهاجرت کاری ، تحصیلی ، پناهندگی ، ازدواج ، سرمایه گذاری و ...

قطعا برای دانشجویان بهترین راه مهاجرت تحصیلی است ولی اغلب نمی توانند از این راه مهاجرت کنند . هر کشور قوانین و شرایط مخصوص به خود جهت پذیرش مهاجران دارد اما تنها روش مهاجرتی که همه کشورهای مهاجر پذیر آن را قبول دارند داشتن تمکن مالی و اثبات آن است .

بهترین کشورهای مهاجرپذیر

اینکه چه کشوری برای مهاجرت بهتر است بستگی به خود شما دارد و یک انتخاب شخصی است ولی از نظر رفاه ، شرایط زندگی و مهاجرپذیری کشورهای شمال و غرب اروپا ، کشورهایی مثل آلمان ، کانادا ، فرانسه ، سوئیس و سوئد ، ایتالیا و هلند جزو بهترین گزینه ها هستند .

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top