تحصیل در ترکیه

کشور ترکیه در سال‌های اخیر از محبوب ترین مقاصد تحصیلی بوده است. دلایل انتخاب ترکیه به عنوان مقصد تحصیلی، نزدیک بودن فرهنگ و مساحت این کشور به ایران است. علاوه بر آن دانشگاه های ترکیه معتبر هستند و سطح علمی بالایی دارند و همچنین مدرک آن در سراسر اروپا مورد تایید است. فاکتور دیگری که مورد توجه متقاضیان مهاجرت به ترکیه است، پایین‌بودن هزینه تحصیل در ترکیه و امکان اخذ اقامت و تحصیل در کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی است.

هزینه تحصیل در ترکیه
هزینه تحصیل در ترکیه با توجه به رشته و دانشگاه متفاوت است اما به طور کلی مقدار شهریه در مدارس و دانشگاه های خصوصی نسبت به مدارس و دانشگاه های دولتی بیشتر است. گفتنی است که هزینه تحصیل در ترکیه بسیار کمتر از کشورهای اروپایی است و به همین علت مقصد تحصیلی بسیاری از متقاضیان مهاجرت است. در بین تمام رشته‌های تحصیلی، رشته های پزشکی و پیراپزشکی شهریه بیشتری دارند و دلیل آن نیز وجود دروس و واحدهای عملی است.

تحصیل بدون مدرک زبان در ترکیه
 تحصیل در ترکیه به هر دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی امکان پذیر است. متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه های این کشور به زبان ترکی را دارند، نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی ندارند و دارا بودن مدرک زبان ترکی یا تسلط به این زبان کافی است؛ اما اگر زبان تحصیل انگلیسی انتخاب شود، دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس الزامی است. اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه بدون ارائه مدرک آیلتس یک فرایند ساده است. 
اگر متقاضی دارای مدرک زبان انگلیسی از یک موسسه معتبر در کشور خود و یا دارای تسلط و مهارت به این زبان باشد، واجد شرایط اخذ پذیرش تحصیلی می باشد و نیاز به ارائه مدرک زبان آیلتس ندارد. البته امکان شرکت در دوره های زبان انگلیسی و یا ترکی در کورس های زبان در دانشگاه ها و کالج های ترکیه برای متقاضیان بین‌المللی وجود دارد. این متقاضیان پس از کسب نمره و مهارت زبانی می توانند تحصیل در دانشگاه را شروع کنند.

 

 

تحصیل کارشناسی در ترکیه
برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه، باید مدارک دبیرستان (دیپلم) خود را ارائه دهید. در برخی موارد علاوه بر مدارک دبیرستان، لازم است که متقاضی در برخی آزمون های تایید شده از سوی دانشگاه شرکت کند. در حال حاضر کشور ترکیه با بیش از 200 دانشگاه مطرح و معتبر از نظر جهانی آماده پذیرش بیش از 5000 دانشجوی بین‌المللی می‌باشد. در مورد بورسیه تحصیلی علاوه بر بورسیه تحصیلی دولتی، برخی دانشگاه‌ها بورسیه و تخفیفاتی برای دانشجویان ممتاز با سطح علمی بالا در نظر می‌گیرند.

 

 

 

 

 مهم ترین شرایط و مدارک برای تحصیل کارشناسی در دانشگاه های ترکیه

  • ارائه تمام مدارک هویتی و شناسایی به همراه ترجمه
  • ارائه مدرک دوره دبیرستان به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی آن‌ها
  • تکمیل و ارائه فرم پذیرش از سمت دانشگاه

برای اخذ بورسیه تحصیلی حداکثر ۲۱ سال سن، حداقل معدل ۱۵ و ارائه مدرک زبان الزامی می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد شرایط کار در ترکیه، اینجا کلیک کنید.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه
برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه نیاز به معدل خوب و تسلط به زبان ترکی دارید. برای کاهش هزینه تحصیل در ترکیه بهترین راه اقدام برای اخذ بورسیه های تحصیلی می‌باشد. بهترین بورسیه های تحصیلی در این مقطع بورسیه دولتی ترکیه، بورسیه بو سالاری و بورسیه توبیتاک (TUBITAK) هستند. در ترکیه به مقطع ارشد yüksek lisans گفته می‌شود که هر دانشگاه شرایط پذیرش و قوانین مخصوص به خود را دارد. متقاضیان قبل از اقدام برای پذیرش باید به تمام این قوانین و ضوابط آگاهی داشته باشند.

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

  • داشتن رزومه عالی
  • ارائه تمام مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه (SOP)
  • ارائه مقالات پژوهشی و علمی
  • کسب نمره قبولی در آزمون‌های AlES،GMAT و SAT
  • ارائه نامه تمکن مالی و نامه پذیرش تحصیلی برای اخذ ویزا تحصیلی ترکیه
  • انگیزه نامه تحصیلی قوی

 

 

 

​تحصیل در مقطع دکترا در ترکیه

 برای تحصیل در مقطع دکتری، ترکیه گزینه ی مناسبی محسوب می شود زیرا هزینه تحصیل در ترکیه به نسبت سایر کشورها مناسب است و با وجود دانشگاه های معتبر امکان دریافت بورسیه تحصیلی وجود دارد. دوره دکتری 3 تا 4 سال طول می کشد و دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع آسانتر از سایر مقاطع است. در کنار این، دارا بودن مقالات علمی و پژوهشی، داشتن مدرک زبان، رزومه تحصیلی خوب با معدل بالا و در برخی موارد داشتن نمره آزمون GRE برای پذیرش در برخی دانشگاه‌ها در مقطع دکتری لازم است.

 

 

 

 

شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان
شرایط تحصیل در ترکیه و هزینه ی آن با توجه به دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته متغیر است. یکی از راههایی که هزینه هایتان را کاهش می دهد، دریافت بورسیه تحصیلی است. دریافت بورسیه تحصیلی نیازمند شرایط خوب تحصیلی، رزومه قوی و معدل بالا می‌باشد. در هر کشوری رقابت بر سر قبولی در دانشگاه‌های دولتی یا اخذ بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی بسیار تنگاتنگ می‌باشد؛ بنابراین هرچه امتیاز و سطح علمی شما بالاتر باشد، شانس قبولی و پذیرش در بورسیه ها نیز بیشتر است.

علاوه بر دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های خصوصی نیز کیفیت بالا و سطح آموزشی قابل قبولی دارند. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی از دانشگاه های دولتی بیشتر است. این دانشگاه ها مناسب افرادی هستند که قصد ندارند در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند و وضعیت مالی خوبی دارند. با توجه به موقعیت جغرافیایی ترکیه و اوراسیایی بودن این کشور، برخی دانشجویان ایرانی از ترکیه به عنوان پلی برای تحصیل در اروپا استفاده می کنند. 

مزایای تحصیل در ترکیه
متقاضیان بین‌المللی و از جمله ایرانی ها برای مهاجرت به ترکیه از مزایای زیر بهره مند می شوند:

  • کشور ترکیه شهرهای کهن و طبیعت زیبایی دارد و مقصد بسیاری از گردشگران یا متقاضیان مهاجرت به ترکیه است. متقاضیان با تحصیل در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی ترکیه از مزایای فراوانی برخوردار می شوند. 
  • ترکیه به عنوان پلی میان کشورهای آسیایی و اروپایی است بنابراین فرهنگ سنتی آسیایی و فرهنگ مدرن اروپایی را در خود گنجانده است و این دلیل جذابیت فرهنگی این کشور است.
  • متقاضیان با تحصیل در دانشگاه ترکیه فرصت کار و اشتغال در این کشور را پیدا می کنند و می توانند با اخذ اقامت از مزایای شهروندی ترکیه برخوردار شوند.
  • تحصیلات دانشگاهی در دانشگاه های این کشور دارای کیفیت بالایی می باشد و متقاضیان را برای زندگی و کار در این کشور آماده می کند.
  • تحصیل در ترکیه برای افغان ها و دیگر ملیت ها از سراسر جهان آزاد است.
  • شرایط تحصیل رایگان در کشور ترکیه با تسلط به زبان ترکی و تحصیل در دانشگاه های دولتی برای همه متقاضیان بین‌المللی فراهم است.
  • اخذ بورسیه تحصیلي ترکیه و امکان کاهش هزینه از دیگر مزایای مهاجرت تحصیلی به ترکیه می باشد.
  • مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه از نظر اعتبار با مدرک تحصیلی دانشگاه های انگلستان، ایتالیا، آلمان و آمریکا قابل مقایسه است و در بیشتر کشورهای جهان مورد تأیید و پذیرش می باشد.
  • امکان کار و یا ادامه تحصیل پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران در ترکیه وجود دارد.
  • شرایط تحصیلی با مدرک دیپلم، تحصیل بدون ازمون و امکان تحصیل پزشکی در ترکیه بدون ازمون از دیگر مزایای تحصیل در ترکیه است.
  • متقاضیان دارای شایستگی های تحصیلی می توانند از دانشگاه های ترکیه به دانشگاه های کشورهای اروپایی منتقل شوند و به عنوان دانشجوی مهمان در این دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند.
  • پس از فارغ‌التحصیلی در صورت یافتن کار و با دارا بودن شرایط لازم امکان اخذ اقامت دائم و در نهایت تابعیت کشور ترکیه وجود دارد.

​برای اطلاع از مزایای تحصیل در ترکیه از این پست دیدن کنید.

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top